AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
428

BMW Gör det själv litteratur eller inte

bi
8
bit
328i -98
Den här datoriserade arbetskatalogen, är det något som man kan beställa via BMW eller nått? Ser att flera inlägg angående detta ämne raderats, varför? Finns det någon bra litteratur som inte kostar skjortan och som tar upp "enkelt" handhavande med sin BMW. Jag är ingen mekaniker och kommer aldrig att bli nån heller, men byta lite filter och annat bör jag kunna greja själv med lite hjälp.

Kollade upp följande bok på bokus.
BMW 3-series (E46) Service Manual 1999-2001
ISBN 083760320X
Kostar ju hela 1270:- om man vill köpa den, lite väl dyrt.

mvh
biten
ha
98
hazard
320i touring -98
När det gäller reparationshandböcker så tror jag att man skall köpa Bentley eller ingen alls, det finns dessutom rätt mycket material på nätet som "Unofficial BMW" osv. osv.
Själv har jag köpt båda de tyska böckerna Jetzt helfe ich mir selbst och So wird's gemacht. Båda är rätt dåliga när det gäller E36 bilar. Allt bildmaterialet och det mesta övriga materialet är gjort för tidiga E36 bilar 1991-1995. De senare bilarna från 1996-1999 ser rätt annorlunda ut när det gäller motor och elektriska prylar. Hur man fixar med detta får man ta reda på någon annanstans än i de tyska böckerna. Dåligt tycker jag!
Haynes fanns väl inte till E36 va? har för mig att de va uppe en tråd om de för ett tag sen...
xr
13
xrvjorn
525 TDS A Touring -94
bit, knappa in ISBN på Länk så hittar du boken billigare, om än fortfarande dyr: 1050 snabbt från Adlibris eller 780 långsamt från Amazon USA. Jag har dålig erfarenhet av Haynes till andra fordon, främst svårtydda bilder (låg kontrast) och rörig organisation av texten (man måste alltid bläddra fram till sista kapitlet för att leta efter extra info om och undantag till det kapital man 'jobbar i').

cul8r
/Jörn

-För övrigt anser jag att Vägverket bör förstöras-
Haynes finns till E36, Bentleys böcker brukar dock vara betydligt bättre. BMW:s TIS borde gå att köpa från tex ebay.com.

/T.P.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.