AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.667

Ojämn gång 540 -93

Gr
5
Greven
M5 3,6 -91
525 TDS -93
Hej! Har en tråkig vibration i motorn (som mest vid ca 1700 rpm). När motorn är varm blir dessa värre + ett hostande ljud (från kamkedja?) när jag släpper gasen.

Endast byte av tändstift eller kanske dyrare historier? Bytte nämligen dessa och snål som man är köpte jag BERU-stift, dessa NYA stift gjorde dessa fenomen ännu värre så de åkte ur...

Tacksam för svar!
bonsai
Hur ser själva fläkten ut. har du kollat så att styrboxen är OK. jag vet att de brukat spöka på 540.
har du någon kompis som kan låna dig styrbox.kolla oxo
luftmängdsmätaren.
På min 530iaT -95 var det lufläckage i ett membran i insuget. Det var liknande symptom.

OO=00=OO

/F.Nilsson. BMW CS:2303
ol
68
olbo
525i -93
Har själv en 530i somgår lite ojämt på tomgång.
Vad var det för membran du använde bonsai?
Har någon annan en aning om vad det kan vara för fel
på min ?

Olbo
bmwe28
Vanligt fel på alla V8:or -93 till -95 är ett membran som spricker i bakre delen av insugskammaren. Bilen går mycket illa och puffar i vissa fall ut oljerök vid start. Membranet är billigt (cirka 200 - 300 kr) och är inte helt svårt att byta. För en duktig verkstad går det också fort, vilket gör det billigt. Jag gjorde det på en aukt verkstad och det tog dem cirka 25 min. Efter bytet gick bilen mycket bra igen.

För att kolla om membranet är dåligt kan man lyfta de två bakre tändstiften. Om de är fuktiga/oljiga är det stor risk/chans att det är detta vanliga fel.

De nya membran man köper är av modifierad typ och håller bättre. Normalt visar sig felet sakta och blir värre och värre. Brukar börja med ojämn gång för att till slut bli blårök och mycket konstig gång på 4 till 8 cylindrar. Motorn tar in tjuvluft i dessa fall, vilket höjer förbränningstempen och man bör därför undvika att köra med bilen. Kör man mycket kan det bli motorhaveri stället för bara membranbyte.

Så - kolla membranet först, billigt och enkelt.

BMWE28
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Håller med föregående. Byt kåpan i bakkanten på insugsröret. Idnr. 11 61 7 501 562 kostar 316:-
ol
68
olbo
525i -93
Pontus och bmwe28, Menar ni samma sak ?
Sitter memranet i gavel på insugskammaren ?

Olbo
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Jepp ! Membranet sitter i kåpan i bakgaveln på insugskammaren.
Bus
Det lättaste man kan göra är att bara vika undan kylvätskebehållaren, och sen helt enkelt försigtigt bända bort membrankåpan från plattan, för att sen efter att ha gjort likadant med det nya membranet helt enkelt trycka dit det i gamla plattan på motorn, var bara noga med att centreringen av kåpan blir rätt...
...tog mig ca 15 minuter och bilen blev som ny...jag slutar aldrig att imponeras av den "nya" sången..
Bus

Bus
ol
68
olbo
525i -93
Jag har bytt kåpan med membranet men den går fortfarande ojämt på tomgången. Det blev kanske något bättre. Det hörs inte på motorn och syns inte på varvräknaren men känns när man sitter i bilen. Bilen gungar lite i sidled. Bilen går i övrigt perfekt. Har bytt stift (Bosch med 4:a elektroder) och rengjort tändspolarnas gummitutor efter konstens alla regler. Någon med fler ideer?
Hej!

Den här "membran-burken", exakt var sitter den? Jag vet inte ens var insugningskammaren sitter, som ni beskriver ovan... Bak är det mot bilen till, dvs inte mot fläkten va? Jag tog loss de "bakre" stiften och jämförde med ett par som satt mer åt fläkten till. På själva elektroderna syntes inga direkta skillnader, men de bakre var betydligt mer oljiga på gängorna. Stiften är bytta för bara 1 månad sedan.

Jag tänkte spruta lite startgas omkring burken och se om motorn reagerar. För om membranet är sprucket så drar den tjuvluft på ngt sätt(?) Men man vill ju inte spruta på fel ställe..:) Men jag måste veta vilken burk det är. Baktill, är det fågel, fisk eller mittemellan i höjdled? Osv... Vore väldigt snällt om jag kunde få det beskrivet mer i detalj.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
ol
68
olbo
525i -93
Mitten på motorn länngst bak, där sitter ett svart lock av plast som innehåller ett membran i den runda
grejen som sticker ut. Gaveln säljs endast komplett med membran. 380 kr om jag minns rätt.

Olbo
Lasse
jag hade samma problem med min 525i 24v ,Prova att byta till BOSCH stift ,jag hade ngk när man gasa på gick den inte alla cylindra .
Visa användare
34
vader
530i Touring-93
kan kanske avgassystemet läcka?
har hört att även ett litet hål på systemet kan orsaka felaktiga lambda värden med ojämn gång som resultat.

tobbe
stimpenbmw
Kan även vara luftmasse mätaren. Se om du kan få fram felkodern på denna sidan. De kanske kan hjälpa dig att hitta felet.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.