AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
428

Växellåds trimning

Cs
50
Csoft
750iL -89
Tjena igen har varit ifrån forumet nu ett tag... får se om man kan hitta tebax igen :)

Har en lite funderingar ang växellådan i e32an (750).
Flaskhalsen är ju när växellådan växlar. Hjälper det med chiptrimning och isåfall var hittar jag ett sådant?

Dinan vet jag säljer... men jag tycker det känns lite omständigt att beställa från USA. Ekonomin för en 18åring med 750 är tillräckligt HÅRD!

Är växellådorna på e38 lika "slöa"?

Har också en annan fråga tänkte passa på nu me.
Mina stötdämpare bak är STENHÅRDA! Att ändra på knappen S / K hjälper ingenting... Har hört att det skall vara några gasklockor som skall vara kassa... om så är fallet blir det nog högsta prioritering på reparations listan.

Men Dic skrev något som jag inte riktigt förstod här:
Länk

Någon som kan förklara för mig?

Tackar på förhand!!!

MvH Bylund

Om Saab är en bil tycker jag det är synd att kalla min bmw en :)
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Det han beskriver är att nivågivaren är felställd och att den därför pumpar upp bakvagnen alldeles för högt.
Det finns givare på bakaxeln som varnar för felaktig cambervinkel, både om den är för låg eller för hög. Du får då ett felmeddelande på check controllen "self-levelling suspension" eller liknande och uppmanas av den alltså att inte köra för fort för att du då kan få en för hög däcktemperatur på bakdäcken.

Om det är så att du har en normal höjd på bakvagnen men ändå har en stenhård fjärdring bak så är det förmodligen gasklockorna.

mvh / Magnus
Cs
50
Csoft
750iL -89
Okej då fattar jag!
Då är det nog klockorna som e kassa för jag får inget sådant meddelande. Får gå på jakt efter sådana! För det går *** inte att köra så. Min gamla Landrover ´61a var skönare! Och epa traktor har jag fått nog av :)

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Beträffande e38:ans växellåda, så tycker jag den har en väldigt trevlig "manuell" karaktär på D-läget, (gäller både steptronic och lådan utan). Liten nackdel för den "race-ambitiöse" föraren är att utväxlingen är väl hög på fyran och femman.Det känns som den växlar: etta,tvån,trean,femman,sjuan. Detta är extra tydligt i steptronicläget. Om man nu överhuvudtaget vill klaga på något, så är det möjligen att man tappar lite ork på fyran vid fullt acc.
Å andra sidan hämtar den sig med besked i 170 och uppåt.
Cs
50
Csoft
750iL -89
Ok. Det enda jag har att klaga på ang min växellåda är att den växlar upp så sakta. När man stampar till kickdown växlar han ju ner snabbt som en bmw ;)

Ingen som vet om en manuell låda och koplling från en 850 eller kanske någon annan passar?

En 750 E38 måste vara dröm bilen! Någon gång skall jag ha en sådan.

Men e32an ligger inte långt bakom på listan heller :)
Känslan av att ha en V12a framför sig är, ja hur säger dom i tyskland WUNDERBAR! Och vilka former! Bättre än en pinup brud på tv ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.