AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
505

Välja motor i 7:an

Om man prioriterar ekonomi i E39:an törs man köpa annat än 6:an? Då vi pratar ekonomi avses såväl driftkostnader som eventuella reparationer.

Lassemaja
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Om det är E38 (7-serien '94-'01) du menar är det 4.4L V8 (M62) som gäller enligt min mening. Enligt de oberoende handlarna här så har de mycker mer problem med begagnade 6:or än V8:or. Sen har vi ju förstås V12:an....

Balmgren,
nu hänger jag inte med.Är inte M62:an en 3,5 L 8.a. Eller menar du M60/2? D v s den som sitter i 740i mellan 1996-2001.

Enligt din uppfattning är då också 4.4 L maskinen bättre än 4.0 L och 3.0 L maskinerna ?

Lassemaja
svardska
v12 är det som gäller enligt min mening

750ila-90
VW 1954
MB 200-89
VW Coach-90
mm.mm.mm...

K,sVard
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Lassemaja, både och. M62 finns tydligen både som 3.5l och 4.4l och är vad jag förstår en uppdaterad version av M60 som fanns som 3.0l och 4.0l.

Beträffande vilken som är bättre av de två storlekarna har jag ingen egen erfarenhet men motorpressen här tycker att 3.5l är den bästa, det är dock samma motorpress som gillar alla produkter från Ford Motor Company och tycker att 1.4l hatchbacks är spännande... Själv håller jag i detta fall med amerikanerna; "there is no substitue for cubic inches" ;-)

Här i England har det tidigare varit mycket skriveri i motorpressen om att tidiga V8:or hade problem med korrosion av ytbehandlingen i cylinderloppen pga interaktion med svavel i modern bensin vilket ledde till en del problem och garantiutbyten. OM jag förstått detta rätt drabbade detta tidiga M60:or men inte M62 vilket var en bidragande orsak till att jag valde en vagn med M62. Och vid val mellan en liten och stor motor, tja...se ovan, i synnerhet så som begagnade vagnar med större motorer tenderar att ha mer "godis" i form av extrautrusting.

V12 är nog väldigt smaskigt men tordes inte riktigt denna gång. Ärligt talat känns det som det räcker bra som det är....det går undan rätt bra när man vill. Å andra sidan som min far säger: "mycket vill ha mer".

Björn

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.