|
|
|
|---|---|
svardska |
Finns det nån här på forumet som jobbar med automatlådor? |
Paap Reeder |
Hej svardska! I en annan manual står det: "Reverse gear arrest does not cancel" (vad det nu menas med det??) Correction: replace valv body. Ovanstående gäller vid R and no reverse gear. MVH //// Paap R |
|
Jag har jobbat med automat växellådor i 8 år,något borde jag kunna hjälpa till med. |
|
PETER.O |
Paap, det som menas är att spärren till backen ej släpper. Den finns där för att man ej skall få i backen när bilen rör sig framåt över en viss hastighet. Mvh Peter |
|
Om man ej rör växelväljarens knapp, är inte de enda tillåtna lägena då N och D? Bilen är en 540iA-95 med ZF5HP30 lådan. Växelväljaren kan röra sig obehindrat mellan lägena R, N, D och 4. Det verkar som om spärren är flyttad ett steg åt vardera hållet vilket inte känns tryggt i och med att backväxeln kan gå i under färd... Tips emottages tacksamt! Mvh Rickard |
|
PETER.O |
Det är ej spaken som är spärrad. Mvh Peter |
|
Jag får ta och kika lite på den underliggande mekaniken och se om jag hittar något. Peter.O, vad menar du med att spaken inte är spärrad? Mvh Rickard |
|
|
Kolla spakstället felet ligger nog där. |
|
svardska |
kan inte vara det eftersom P fungerar perfekt som ligger först. N och alla andra lägen går som dom ska. |
PETER.O |
RG, på 4hp22-24 finns det en spärr i ventilhuset i lådan, du kan alltså lägga spaken i läge R när du kör 100km/t utan att backen går i (rekomenderar ej att prova ifall spärr- ventilen ej funkar). Vet ej hur långt ner i hastighet spärren fungerar.Dom flesta autlådor har denna funktion. Mvh Peter |
Paap Reeder |
Hej! Nog tycker jag det låter som svardskas fel ligger i att denna backspärr inte går tillbaka när den ska och därför går inte backen i. Kan kanske vara nått smolk i eller på just den ventilen? MVH /// Paap R |
|
JOnas BMW: Har du möjlighet/lust att hjälpa mig fysiskt med att laga min växellåda mot betalning givetvis? Backen har lagt av. /Marvin V8 Newton Power |
|
svardska |
hoppar din i om du varvar upp den till ca 2000rpm? |
|
Den gjorde det en gång. Men inte längre. V8 Newton Power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.