|
|
|
|---|---|
|
nu har jag utfört en ordentlig mätning på acceleration från 70-140 på fyrans växel på bmw e30 318is med olika trim. jag körde just 70-140 på fyran för att en chiptillverkare sa att det var det bästa sättet att mäta upp en skillnad på. *vi körde på ett plant underlag och vi körde på samma ställe alla gånger. *fyra mätningar utfördes i varje variant. det jag skriver nedan är *snittet av de fyra mätningarna. *vädret ungefär det samma alla gånger. *ungefär samma temperatur och luftfuktighet. *samma däck användes förstås. 1. orginal (95oktan) 70-140 --> 17,9 sek 2. openairfilter (95oktan) 70-140 --> 17,5 sek 3. openair + chip (98oktan) 70-140 --> 17,1 sek chippet som användes är det chip som Mario från tyskland säljer. Det kostar bara 500kr. Alla andra som har köpt chippet verkar va rätt nöjda. Vi är inte nöjda. Chippet skall öka vridet med 20nm, dvs från 172 till 192. borde bli större skillnad på accelerationstiderna. bilen varvar dock till 7000 varv nu så man kan väl tjäna lite på det ifall man tokvarvar bilen hela tiden. men jag måste säga att när man drar ettan och tvåan till 7000varv så skriker det verkligen i motorn. känns inte sådär super hälsosamt. en sak som jag ångrar att vi inte testade var att köra med 98oktan och openair bara. skulle inte förvåna mig ifall vi hade fått samma tider som med chippet då. alla ni andra som har chippet!! jag vet att det är många på det här forumet som har samma chip i sina 318is. skulle va kul om ni kunde mäta era bilar på samma sätt. jag konstaterar i alla fall att ifall ett chip inte ger mer än så här så är det helt meningslöst att chippa bilen. om man åker turbo är det en annan sak. kan även tänka mig att det kan bli lite bättre ifall man har en 300hk eller mer från början. kanske blir lite mer skillnad då. | |
|
Schumi du borde informera om hur du gjorde när du började ta tiden från 70km/h mätarfart, har för mig att du sa att du började att dra redan vid 60km/h på 3ans växel och tryckte igång klockan vid 70km/h så du redan hade en acceleration vid tiden noll vilket gör att registret 70-140km/h klars av fortare än om du skulle ligga stumt på 70km/h och ge fullt. |
|
cdabox |
själv liggar man väl runt 4 minuter för att komma från 70-140 med min slöburk...men det är ju i alla fall en bmw |
| Undrar om jag slår det med min 900t :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.