AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
671

Slutsteg, Stereo fel?!

se
9
sebastian
320i -92
525i -91
Vore väldigt tacksam om jag kunde få några råd från människor härifrån ang mitt problem.
Jag har en bmw 320i -93 som det sitter en 12" Rockford Punch bas i samt ett slutsteg på 800watt och för ett tag sen så gick ena säkringen på slutsteget så jag gick till affären för att köpa ett nytt. Jag satte i det men basen börjar enbart tjuta/slå riktigt tunga hårda slag när jag kopplat in allt. Sedan efter några dagar så slutade faktiskt alla högtalare på förarsidan sluta att fungera, både bak som fram. Vet dock inte om det har någonting med slutsteget att göra.
Någon som kan ge mig lite tips eller rentutav hjälpa mig helt och hållet?

Tack
// Sebastian
Du kan möjligen ha gjort det vanliga kardinalfelet, dvs tryckte i en ny säkring för att det var "fel" på den gamla? Det var nog så att säkringen bara gjorde sitt jobb pga ett fel inne i steget, innan man släpper på strömmen med en ny säkring så måste felet elimineras. Det är ju stora effekter du talar om, minsta lilla antydan till tjut, pang och brak i högtalaren, stäng av bums och koppla bort spänningen till steget.
Om slutsteget matar både bas 12:an och övriga högtalare så kan du med lite otur kört sönder dessa eftersom du kört några dagar med slutsteget.
Be någon kolla på slutsteget och köra det på konstlast innan högtalarna kopplas in igen.

FP
se
9
sebastian
320i -92
525i -91
Så fort första säkringen gått så tryckte jag faktiskt i en ny, men direkt den kom i så kom dessa tunga slag från basen. Så jag kopplade ur slutsteget och har låtit det vara sen dess. Efteråt, säg 1vecka senare så gav mina högtalare på vänster sida i bilen upp och tystnade.
Om jag ändrar inställningarna på stereon så jag bara lyssnar på vänster sida så hör jag ett svagt svagt ljud..

Slutsteget funderar jag bara på att byta ut, eller kan det vara värt att få det lagat? Funderar även på att lämna in bilen så att de kan ordna så att jag får ljud ur alla högtalarna..
Driver du övriga högtalare med slutsteg eller cdn?
se
9
sebastian
320i -92
525i -91
De drivs med cd'n..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.