AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
591

El fel

Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hejsan jag har en 525ia -92 som jag har precis byttat motor på till samma fast en 325ia -92....Har haft litte problem med att den dricket litte mycket ca 2 liter milen....Sedan efter ett tag så körde jag till Statiol o stannade, sedan när jag skulle starta den så gick det inte....Så jag fick hjälp med starthjälp där bak vid batteriet sitter, men den startade inte för det....Så kag satte starthjälpen framme i motorn så gick den igång....Sedan så har den startat efter det hella tiden förutom en gång till då oxå jag körde till Statiol men jag hoppade in där pågrund av att bensinen tog slut innan så den studsade in där...Stängde bilen o tankade, sedan när jag skulle starta så gick det inte det varnade oxå för olje sensorn låg (sensor oielstand) Då startade jag oxå den igen som innan starthjälp framtill i motorn....Sedan körde jag hem den o stängde av den, men den startade inte igen....Men dan efter så startade den o jag körde den hem till mina föräldrar.....Sedan startade den inte, den började då att rycka ifrån kabelhärvan den som sitter baktill motorn vid framrutan...Jag delade den o då såg att det é en kabel som har smält, sedan när jag följde den så gick den under insuget till någon givare tror jag, men jag fick oxå då syn på att jord kablen till generatorn oxå har börjat att smälta.....Så é det någon som kan hjälpa mig med detta problem???? MVH Daniel

Det verkar som du har missat den kraftiga jordkabeln mellan motor och bilens chassi. Då kan du få de mest underliga fel och kabelbränder precis som du beskriver. Stor risk för att detta har orsakat andra elfel också tyvärr.

FP
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Där sitter en vid motorfästet en grov kabel den har jag inte glömt.... Men hur kommer det sig att sensor oilstand kommer upp??? Alltså det é så underligt....Ni vett ingen som é duktig på elsystem som kan hjälpa mig??? Bor utanför Helsingborg....MVH Daniel

Ja du... Du nämner jordkabeln till generatorn. Är inte denna jordad enbart genom sitt fäste? Om du menar att den grova pluskabeln på generatorn smält så har det ju gått mer än lovligt hög ström här, thats for sure!
Du kunde bara hjälpstarta på uttaget i motorn, inte på batteriet? Detta tyder ju på att du har avbrott mellan batteri och startmotor, antingen på plussidan eller jordsidan. Jag håller fortfarande en slant på att det ligger på jordsidan/motorns jordning till bilchassiet, kanske dålig kontakt, oxidering eller färg i mellan osv. Kolla och efterdrag alla kabelanslutningar kring batteri och startmotor, jordanslutnig osv.
Du måste kolla exakt vad de överhettade/smälta kablarna går till för utrustning och felsöka utifrån detta. Varning för låg oljenivå kan bero på allt från låg oljenivå till fel på sensorn, glapp/avbrott i kablaget osv. På´t igen bara och lycka till.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.