AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.445

Varför vindsus i framrutan!

Sida 1 av 2
St
20
Staff
BMW 525IA -02
Z4 2,5Si -06
Har inte haft problem med detta tidigare, men det är frusterande att höra detta vindsus från 65km/h och uppåt.
En BMW verkstad påstår att det kan vara pga vinterdäcken, kan det verkligen stämma? Ska verkligen inte en BMW kunna köras med vinterdäck utan att det ska låta som om det är storm ute?
Tacksam för hjälp!

BMW 4ever
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Min visslar som en hel orkester i takluckan över 100km/h
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du bytt ruta någon gång???
Attans noga med inmätning i överkant gentimot taket.
Sedan finns det några "nitar" till nån list i nederkant som kan ställa till detta också har jag för mig att jag läst nånstans i detta forum men det var länge sedan.Du för söka inlägg.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Mattias Larsson
Ska själv byta ruta imorgon. Enligt glasmästaren hade han fått ett fax nu i dagarna från BMW att detta var ett vanligt fel på BMW 5 och 7 serie av senare modell (där rutan varit bytt tidigare). Problemet var att det är svårt att sätta rutan "rätt", antingen blir det för långt in eller för långt ut och då uppstår vindbrus.
Jag hoppas att min bil ska bli tyst nu för det är något irriterande.

Mattias
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Har ett litet brus i min med, låter som det kommer ifrån nederkanten på rutan. Bytte ruta i höstas, kanske borde åka tillbaka och påpeka detta.
Mattias Larsson
Enligt glasmästaren rekomenderade BMW ett speciellt verktyg som kunde köpas av dem.

Mattias
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min håller på och visslar nånstrans uppe i vänstra hörnet i farter över 100km/h

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
limmet som de limmar rutan med kan släppa och då få in vind sus i kupen, detta kan bmw kolla genom att trycksätta kanten runt rutan och då se om den är otät, ett vanlgt fel på dessa modeller, är det bara det som är felet kan rutan limmas om utan större problem
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har samma problem... sen har jag märkt att om man kör in bilen i biltvätt så kommer det in lite vatten in i bilen...

droppar som rinner längs mer insidan av vindrutan. kör man över 100 km/h så börjar det låta...i 200 km/h eller snabbare låter det som om du körde med en ruta nere...

kan man täta det på ngt sätt?

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ja det kan du limma om rutan hoss en glas mästare kostar inte allt för mycket men väl värt att göra det

Joakim Eriksson
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jodu Joakim limmet kan släppa ibland...du man behöver då inte åka för att trycksätta...det märks sannerligen på golvet när det regnar eller när man tvättar..jag hade det problemet..det hade släppt på några cm...men jösses man kunde ha bilen som fotbad ibland
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
gto80 ja alla kanske inte behöver det men alla råkar inte ut för detta att vatten kommer in i kupen fast limmet är trasigt och då kan det vara värre att lista ut vad det kan vara som susar och om man då mistänker att det är rutan kan det vara bra att trycksätta den så man är säker

Joakim Eriksson
Mattias Larsson
Hej!

Har nu bytt ruta och skillnaden är otrolig. På den gamla rutan kunde man inte märka (förutom på ljudnivån förstås) att den inte satt som den skulle även om man provade med tryckluft.

Mvh Mattias
St
20
Staff
BMW 525IA -02
Z4 2,5Si -06
Som tur va hade jag 5 dagar kvar på min garanti, så nu fixar BMW verksta´n ett rutbyte kostnadsfritt. (puh)
Återkommer om resultatet när jag hämtat den.
(det visade sig att de försökt täta rutan i överkant under listen med silikon????
funkar kanske för stunden men inte länge det visade sig snabbt).

BMW 4ever
St
20
Staff
BMW 525IA -02
Z4 2,5Si -06
Har nu fått rutan bytt (de lyckades knäcka 2 st) och problemet finns tyvärr kvar, fast vindsuset kommer nu vid ca 90km/h.
Vet nu ej vad man mer kan göra.

BMW 4ever
Be din BMW handlare byta glasmästare. Verkar vara fullständigt inkompetent. Lyckades knäcka 2 st? Lyckades dom alltså ha sönder 2 st rutor?
Ante25
Jag tätade min ruta med silikon i överkant mot taket, blev tyst!!
Tidigare började det susa från 70km/h.

Kom fram till denna lösning genom att tejpa med bred silvertejp överallt runt rutan.
St
20
Staff
BMW 525IA -02
Z4 2,5Si -06
Tack för tipset har redan testat det också utan resultat.
Har även bytat till en annan BMW verkstad.
Lyckas man med bedriften att knäcka två rutor är det dax att byta, det visar villken kompetens de har.

BMW 4ever
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Utan att själv har ringt och kollat (=Lat) så undrar jag nu om ni vet hur mycket det kostar att byta rutan fram, går det även att få via försäkringen då man har ett par stenskott?
Börjar bli lite repigt och svårt att se i solljus.
(Måste börja kalkylera på vad jag ska göra till våren...)

/Hammar
Min bil visslade och levde jävel när man kom upp i ca 120.
Det visade sig att i nederkant vid rutan under torkarna,den plastlist som ligger mot rutan låg och vibrerade lite,jag lyfte lite på den och la en tunn silikonsträng mellan listen och rutan för att fixera den,
det blev hundra.
Bara ett tips,kanske värt att prova?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Mycket prat om silikon här...Kom bara ihåg att vissa silikonsorter är aggressiva mot karosseriplåt.
Handla istället s.k. karroserikitt för dylika tätningsjobb.

Bara ett tips från en som provat med fel silikon..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.