|
|
|
|---|---|
|
Tycker att handbromsen tar för högt upp på min E39. Är det mycket meck för att justera? Vad måste jag demontera för att komma åt justeringsskruvarna? Misstänker att dom sitter vid handbromsspaken! // Fredrik | |
|
Enkelt: Kör upp i 40km i timmen på 3ans växel, dra åt handbromsen och kör vidare i ca 400-500 meter i 40km i timmen. Gör underverk... *BAWORAK* |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan lossa damasken runt handbromsspaken och spänna vajrarna som finns på undersidan av spaken. Eller också tar du den seriösa vägen först och justerar som vanligt ute vid hjulen med en skruvmejsel via det hål som finnas i bakskivans "trumma" det sitter ett vanligt tagghjul att justera på. Men Svante då!!! hur gör du när du justerar handbromsen :)) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Tjena Hasso, Jo serrdu, så gör jag. Har gjort det både på min egen och på farsans E39 och det fungerar alldeles utmärkt. Har för mig att det till och med står i en instruktionsbok. *BAWORAK* |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spakens läge lär inte spännas i allafall då handsbromsen inte är självjusterande. Möjligtvis så är det det på E34 därav ev förändringen av handbromsenspakens funktion. Det enda du åstakommer är att du sliter bort ev rost i "trumman" så handbromsen tar bättre.Men det påverkar i så fall handbromsspakens läge negativt. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Det blir nog den "halvseriösa" varianten via damasken :) Tackar.... // Fredrik |
|
|
Det går att komma åt att justera backarna genom att ta bort en hjulbult. Vrid sedan hjulet så att hålet är längst ner, så ser du det tandade justerhjulet om du lyser in med en ficklampa. Jag har själv justerat mina backar på detta sätt. Magnus |
|
|
Ja ha Hasso... Nåja, jag har som sagt gjort det både på o på farsans och efteråt tar handbromsen betydligt längre ner än innan behandlingen. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.