|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vilken erfarenhet har ni av att försäkra en bil på annan släkting eller liknande? Vad händer om det händer en skada och det måste anmälas? Är det ok att annan än den som försäkringen står på kör bilen? Har ni erfarenheter, tips, idéer? | |
|
Sök inlägg! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det är rent generellt inte helt "godkänt" att göra så även om olika bolag har olika premisser..tex högre premier om någon under 24år kör bilen osv. Men smäller du bara någon enstaka gång med bilen på farsan skall det vara lugnt i alla situationer, blir det mer börjar de säkert undersöka saken om vem som egentligen normalt kör bilen. Men försäkra du på någon annan, det är en bra ide' och vänta tills du nått 25-30 år och har en bättre inkomst och lägre premie så har du råd att försäkra, eller alternativt köp en billig 518 och samla bonus redan nu..om du nu behöver det??? | |
|
Jag är definitivt mot att skriva på annan än ägaren/brukaren. Anledningen till att yngre människor företrädesvis killar har dyra premier är att de oftare är drabbade av inbrott och skadegörelse, men den största delen är trots allt att de är orsaken till många fler olyckor. I dagens försäkringsvärld är det så att varje åldersgrupp skall bära sina egna kostnader, börjar de yngre skriva över bilarna på sina föräldrar eller mor/far föräldrar så drabbas även de grupperna av höjda premier, vilket iaf inte jag är villig att betala igen. (vi betalade ju trots allt de högre premierna när vi var yngre, eller valde att avstå muskelbilar pga premierna.) Jag tror att försäkringsbolagen i allt större utsträckning börjar undersöka när unga förmågor kraschar mormors M3:a... Och de är duktiga på att snoka... Hittar de felaktigheter så blir man helt utan ersättning. Vilket kan vara jobbigt när man satt Z3M:en i en bergvägg och dessutom skadat sig allvarligt.... |
|
|
Mitt råd är att skriva bilen på dig själv om det inte är orimligt hög premie. Vid eventuella händelser kan det bli problem om försäkringsbolaget väljer att bråka. Inte så kul att tvista i 2 år och inte få ut nånting förrän det klarats upp. Är inte helt överrens med Hubbes syn på det hela men diskussionerna om detta finns i en annan tråd. Låååång sådan... :)) Länk Här är ytterligare några: Länk Länk Länk Länk Länk "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Jag försöker inte pracka på mina åsikter på någon, utan säger bara rakt ut vad jag tycker. Jag har förståelse för att man vill göra på det här sättet men jag gillar inte att jag får betala orimliga premier då jag trots allt betalt i 11-12 år och inte utnyttjat försäkringen. Tycker att 11000/år är dyrt för en 30 åring i villa och med en bil från 95.... Jag ser fram mot den dag då man avskaffar det system vi har idag och har en förarförsäkring som följer föraren och baseras på ålder/körkortsår och egna prestationer. Sen har man bara ett parkeringsmoment på sin bil. Pris efter boende/värde m.m. |
|
|
Jag förstår dig, men gillar det inte.... Det fanns en anledning till att man själv körde fiat, saab 900, VW jetta + annat skit när man var 18-20 år.... Jag hade pengar till finare bilar men försäkringana var inte rimliga därför avstod jag. |
|
|
Hubbe, är bilar som ägs av ungdomar oftare drabbade av skadegörelse och inbrott? Syns det vilka bilar som har vilka ägare på en parkeringsplats? Tror snarare att det är så att det finns mycket klara samband mellan kön (man), ålder (ungdomar) och motorstarka bilar i olycksstatistiken! Därav den kraftigt högre premien för den gruppen försäkringstagare! Precis som Anders skriver finns det klara risker med att skriva bilen på en annan person än sig själv.... I sammanhanget är det viktigt att veta att försäkringsbolagen har blivit betydligt mycket mer kinkiga det senaste året, vid utbetalning gällande skador om det finns minsta misstanke om att bilen inte står på rätt person (då försäkringsbolagens vinster har rasat tar de alla tillfällen de kan att slippa betala ut ersättningar!). Är man beredd att ta risken att stå utan ersättning om något skulle hända, då är det inga problem, men man bör vara medveten om den! Mvh |
|
|
Hubbe, hoppas du inte tolkade mitt inlägg som kritik till vad skrev eller till dina åsikter. Det var inte avsikten. Även om jag har en annan :) Är för övrigt helt överrens om det system du förespråkar, mera rättvist. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Johan B: Jo, ungdomar har en större skadefrekvens på inbrott och skadegörelse, sen vad det beror på vet jag ej men det är så. Kanske parkerar de oftare i stan, på gatan m.m. Avundsjuka "kamrater", eller så är de oärligare och rapporterar in stölder som inte har hänt. Men om man ser på statistiken så är det högre risk att drabbas av skadgörelse eller inbrott i åldern 18-25 än det är i åldern 40-55. |
|
|
Hubbe325 Det är ju faktiskt så att även gubbar med hatt orsakar mycket olykor i trafiken så varför har inte dom högre premier för?????? BMW ROCKAR FETT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.