|
|
|
|---|---|
|
Hej,jag tänkte köpa en 528 -96.Vad ska man se upp med?Typfel? Barnsjukdomar?Rost ,e.t.c. BMW-once you pop you can`t stop | |
| Sök och du skall finna det du söker. :) | |
|
Kolla noga miltalet etc...en mycket bra bil i övrigt!!! MrMonzen |
|
|
Som E39 ägare måste jag tipsa om klassikern NR1. Öppna tanklocket å kolla efter begynnande rost.. Sen har många 96:or problem med kontakten till airbag givaren under förarstolen, fick min utbytt genom europlus garantin. Annars är E39:an en underbar bil att köra, har njutit av varenda meter i min. Personlig åsikt är att om du är ute efter en 528 så kan du lika väl köpa en 523, (det gjorde jag & är mkt nöjd) lite billigare å nästa exakt samma prestanda om man jämnför IRL å inte tittar på BMW:s egna effekt siffror... Men det finns trådar om det också att söka på.. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
The_Skygazer |
Det finns vissa saker som är viktiga att titta efter. 1. Rost på Bagageluckan (gäller fram till 2000 års modell gissar jag) 2. Radiofel. Det hörs bara i ena sidan av bilen, Höger/vänster. Enkelt åtgärdat fel på verkstan som löddar om något. 3. Fläktmodståndet är känsligt och brukar bytas på alla E39 fram till år 2000. Kostnad på under 1000:- 4. Termostaten, Mycket vanligt BMW problem, Kostar ca 1200:- hos BMW och ända ner till 600:- hos Mekonomen. 5. 523 eller 528. Låt ekonomin styra här, Skilland på ekonomi är försäkring. Bensin är den samma. ´Men prestandan är mycket bättre enligt mig tack vare det bättre vridet. 6. Varning för horn i pannan och kaxighet i tankarna för detta är en bil du kommer att älska. 7. Sett till om ekonomin tillåter det att ordna så du får skinn. Underlättar något när du skall sälja den. |
Hocky |
Att alla ABS sensorer är bytta... |
|
Är ABS-sensorerna dåliga på E39? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Anders S :har du missat nått:)) Det vanligaste felet överhuvudtaget rakt över i årsmodellerna.Trots olika versioner av sensorer (Simens) så är kvaliten fortfarande i trabantnivå. Tål ej fukt och vägsalt, de bakre är mest utsatta. Eller är du bara ironisk. ///MVH Hasso Länk |
|
Rätt "hasso" enligt BMW är detta ett "nordenproblem" dvs utlösande faktorn salt på vägarna bl.a. Konstigt att man inte kan komma till rätta med detta problem. Har själv bara bytt en sensor, fram. Kan det bero på att man har tvättar och sköter sin pärla med utgångspunkt rent och snyggt håller längst. NoFear |
|
|
ABS-Sensor problemet är en skamfläck. Jag har bytt alla 4 på min E39:a och är lika irriterad varje gång med kommentarer via mail till BMW-Sverige mm. Den gången var det också prat om att jag skulle behöva betala för bytet då bilen var exakt 3 år och 2 dagar gammal. Jag har dock mycket tydlkigt deklarerat för både min verkstad samt BMW Sverige att jag ALDRIG kommer att acceptera en enda krona i kostnad för reparation av en ABS-sensor på min E39:a om jag så skall droíva målet via ARN eller juridisk tvist. Det är ett konstrukrionsfel som helt enkelt inte FÅR förekomma. Senaste gången fick jag också den idiotiska kommentaren att man inte ska tvätta bilen med högtryck under för det "tål" inte sensorerna. Jag var helt enkelt tvungen att ringa och plåga den som skrev svaret med frågor om man fick köra i vattenpölar och i så fall med vilken maximala ingångshastighet och last i bilen det var tillåtet för att inte skapa för högt vattentryck mot givarna. Utöver de andra felen som tagits upp här i ämnet verkar det som om vissa E39:or från 99 o 00 har problemet att dörrrutorna hoppar us sin infästning och därefter inte kan sänkas. Har ett par bekanta som råkat ut för detta. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
HEHE: Håller hårt på dig Sail:)) ///MVH Hasso Länk |
|
"Får man köra i vattenpölar.." Den var rätt skön.. .)) Hasso, Nu skäms jag lite men det där är nåt jag missat totalt! Med svansen mellan benen blir min nästa fråga om detta bara eller till största delen rör e39? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
Men Anders då!! Här har vi lagt ner timtals med arbete för att föröska hjälpa till med detta problem:DDDD Länk Länk Man kan ju undra hur det är ställt med E46?? ///MVH Hasso Länk |
|
Den infon jag har fått från BMW är att det gäller givare på bilar från 97 och framåt oavsett modell. Man bytte tydligen leverantör/konstruktion på givare och komponeneter i ABS-systemet då. Jag har själv enbart råkat ut för felet på E39:an och har inte kännedom om någon som råkat ut för det någon annan modell. Har också pratat med en bekant som jobbar inom BMW-service organisation och han har uppfattningen att det till största del är e39:or som drabbas även om det finns fall även på andra modeller. Och som sagt....TRABANT-skrot på en BMW känns bara så fel och irriterande att jag inte kan acceptera det,,,,,,,,även om jag brukar kasta ordet SKODA-kvalitet i ansiktet på BMW,,men jag tror att jag omedelbart skall byta till det mer förnedrande TRABANT. ;-)) |
|
|
Apropå TRABANT,,,även om det off-topic. Såg en krock i forna Östtyskland mellan två stycken Trabanter för ett antal år sedan som var en smått komisk upplevelse. Om man krockar i Väst brukar det försat reaktion mellan förarna vara att rusa ut och börja argumentera om vems fel det var och vem som körde klantigast. Här rusade bägge förarna ut blixter snabbt,,,,för att kasta sig ner på marken och plocka upp sina plastbitar av kaross samt andra delar som lossnat från bilarna. Detta för att ingen åskådare skulle stjäla delarna och för att dom skulle kunna plasta ihop sina kära ägodelar. Först därefter när alla delar var noggrant kontrollerade och nedpackade i bagaget började man skälla på varandra..;-)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.