|
|
|
|---|---|
|
1. Min växellåda läcker lite lite lite...ska snart byta avgasrör och har därför hört med en däckfirma om jag får låna deras lyft och det gick bra. Jag tänkte slå två flugor i en smäll och fylla på lite olja i växellådan. Var gör jag det ? elller det kanske inte är så lätt? 2. Min baksidoruta ligger inte riktigt emot min framsidoruta.. Kan man justera dem i sidled? Länk | |
|
Det är lätt att byta växellådsolja.. skaffa en stor (17mm tror jag det var) insexnyckel och kanske nåt rör för att få bättre vridmoment om dom sitter hårt. Av med påfyllnadspluggen som sitter på höger sida. Placera dräneringskärl under tappningspluggen. Skruva av.. bli kladdig av olja och låt allt rinna ur. På med tappningspluggen, skruva fast ordentligt (tyvärr vet jag ej vridmoment). Skaffa en sådan här Länk . Skaffa växellådsolja (SAE 80 enligt API-GL4 eller SAE20/30/40 enligt API-SG (från haynes)). Du behöver 1.2 eller 1.0-1.5 liter beroende på om det är en ZF- respektive getrag-låda. Fyll på och kladda runt under bilen ;) På med påfyllnadspluggen. Klart. Så gjorde jag iallafall, rätta mig gärna om jag har fel... Hoppas det går bra! =) Mvh Oscar |
|
|
jag tackar.. Ska man fylla upp till det rinner ur från påfyllningspluggen då? Hur vet jag vilken låda jag har? Länk |
|
|
Jag var till Bmw och hörde och dom sa att degår i 1,3L i min växellåda iaf..Men man märker väl oxå om de börjar rina över =) då är man ganska säker på att man fått i så mycket som man ska .... Mvh |
|
|
Ja, precis när det börjar rinna så är det fullt. Men vad jag har hört så behöver man inte byta ut den gamla oljan, utan bara fylla på med ny olja. Om du nu häller ut den gamla oljan, se då till att torka av tappningspluggen ordentligt. Det är där på magneten som allt skit samlas. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.