AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
508

Köpa M3:a

Hejsan jag behöver hjälp med ett köp av en M3:a jag undrar om den kan vara värd priset och vad man bör kontrollera på den.

BMW M3 3,2 346 hk 6-vxl
Årsmodell: 1997
Mätarställning: 6.200 mil
Färg: Estorilblå
Karosseri: Sportkupé
Pris: 219.900 kr
Info: ABS låsningsfritt bromssystem, Servostyrning, El manövrerade ytterbackspeglar, Centrallas, KN Sportfilter 02 05, Chip 02 05, Ljust Skin, 2 Airbags, Klimatanläggning, Stora Färddatorn, Business med CD- Växlare, El hissar, Import 1997 08, Larm, Ej Vinterkörd, Välservad och Dokumenterad, Vinge,

Jag kan lägga till att den är testad hos CMS i göteborg och är enligt dom i väldigt bra skick teknist sett. Den har ett stenskott och två stenskotts förbättringar. Den har haft sex ägare sedan den togs i bruk i sverige.

/Martin
Jag undrar en sak till hur kan det komma sig att på ett flertal m3 96-97 så har motor och koppling byts ut redan vid 7 - 10000 mil?
finns det inte någon som kan klämma till med nått?
ant
du kan ju ringa någon tidigare ägare och fråga om bilen. han har ju inget att dölja och på så sätt kan du ju få reda på eventuella brister hos bilen.

annars så kan jag rekommendera dig att söka tidigare inlägg angående detta. har varit på tapeten flertalet gånger förut.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
wi
28
winck
M3 -96/B
förra ägaren var 19 lr 20 år kommer inte ihåg, har nämligen själv varit och provkört/kollat in bilen.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>Razorback

ja kan "dra till med" att en missad växel på en högvarvig bil som M3 kan va en anledning till motorbyte.(så va d i mitt fall) Byte av koppling kan väl va en följd av att du tar en kraftfull bil (M3), trycker gasen i botten o kastar upp koppling, oförsiktigt o ofta... men va vet jag. de e nog inte skötta på ett bra sätt...

d e va ja tror. hoppas d va ngt nytt...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Ax
4
Axl_Rose
323IM Touring -97
Anledningen till att M3:orna har fått motor och växellådor utbytta är att bilarna i själva verket gått mer än vad mätarställningen säger. De flesta bilarna som kommer in från tyskland har fått mätarna spolade. Sköter du inte servicen ¨på en M3:a så går den sönder eftersom dom går så hårt. Och det säger ju säg själv, servar du bilen när du tror den gått 7000 mil när den i själva verket gått 13 så får den ju "fel" service.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
En sann expert har talat...Amen!
ja det var ord och inga undantag..........
Angående koppling så är det faktiskt en slitagedel som
byts. Titta bara på de nya M5:orna, har bilen haft en
ägare som inte kan släppa kopplingen helt innan de
gasar så ryker en koppling riktigt snabbt.
Bytte själv koppling för 400 mil sedan, den hade då
gått 6500 mil... så.. visst. Kopplingar behöver bytas.

Motor? Hmm, det kan man fråga sig, varför byts de?
Inte en aning.

/M
Det är helt enkelt som så att det finns många M3:or i Sverige om 1% får problem med växellåda eller motor blir det några stycken ju.

Sedan att det var lite krångel mad Vanosen kan det vara så att många har gnällt sig till en ny motor eller lyckats paja den i samband med Vanos-krasch.

Om det nu är -96:or och -97:or så de väl de "stora" produktionsårgångarna för den uppgraderade E36 M3:an.
Hur går det då för dom som får byta motor har bmw någon typ av motorgaranti eller får man stå för hela kalaset själv?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Razorback: Kanske inte en avgörande information men bilen har varit till salu i minst ett halvår. Om detta är tecken på att bilen är i dåligt skick eller att det helt enkelt inte är säsong för M3or kan man ju bara gissa. Men det kan ju vara kul att veta ;-)

//Lövet
PS. Jag antar att det är denna vi pratar om DS
Länk
Jo det är den jag menar, jag trode nästan det att den varit till salu länge för det är väldigt många som vet om den.
Finns det ingen här som har vartit och tittat på den och provat den som kan säga vad han tyckte om den.
i mailet från sälgaren så skrivar han att: Bilen har inte elstolar, farthållare, armstöd, antispinn eller antisladd. och nu undrar jag brukar m3:or ha farthållare, antisladd och antispinn?

M3or har inte antisladd, antispinn men däremot finns det farthållare som extra utrustning. Det är inte många M3or som har det! Av 20 M3or som jag har sett hade kanske 2-3st farthållare (om jag inte minns fel), men få var det i alla fall...

BMW M3 *Flight instructions not included*
Pelle Grahn
Kopplingen är som sagt en slitdel på M bilar. Inte så ovanligt
att byte krävs vid 10.000 mil.
Att flertalet M3:or från 96-97 skulle behöva motorbyte låter
däremot lite konstigt.
3.2 liters maskinen har inte alls samma bekymmer med vanos,
som tidigare 3.0 modellen.
Är motorn bytt så bör du kolla bilen extra noga eller välja en
annan bil!
Naturligtvis kan en missad växel ställa till det, men jag tror inte
att detta är speciellt vanligt.

MVH

Pelle G.
pelle grahn: nu skrev du fel va? 3.2 maskinen har mycket mer problem med sin dubbelvanos (från rolls royce) än vad 3.0 har med sin enkelvanos.

sök på forumet så hittar du massor om vanosras på 3.2.

mvh larsson
Gemini__
Tyckte mig känna igen bilen, min misstanke bekräftades när jag på nummerskyltshållaren ser att den har befunnit sig i Köping. Behöver inte vara den bilen jag tänker på, men kika upp så inte den har varit smälld i fronten, samt omlackad på div. ställen. Om huven ev. har förskjutits tidigare, borde en expert kunna hitta ledtrådar som tyder på detta. Men som sagt säger inte att bilen har varit krockad, utan att man ska vara försiktig bara...

MrSerious
Denna bil har varit på annons TOKlänge! Såg den första gången för nästan ett år sedan tror jag, då stod den i 229'. Kan vara prutläge?
hans lägsta pris nu är 210 000
Jonas M3
Razorback:

vill du ha en som går som en 3,2:a så kolla här:

Länk

M-Tritschka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.