AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.014

Drivplatta oljepump på automatlåda

To
46
Tomba
525 TDS -92
Jag lyckades med att sabba de 2 klackarna som Convertern skall göra ingrepp i på växelådan. har ej hunnit ta isär och kolla hur mycket man måste byta, eller om man åker på hela pumpen.
Gör inte om mitt misstag utan kolla att convertern verkligen är inne då ni monterar lådan på motorn. Jag hade en tummbred plus en halv centimeter (=29mm)då lådan stod på golvet, Men då vi drog 1:a bulten så drog vi nog isär paketet. Kostar pengar förstås. Men någon som vet hur mycket man åker på att byta, eller någon som har känningar på en ny pump?
Låda 5hp18 -92 Diesel

Paap Reeder
Hej!
Jag kan skicka bild på drivklackarna till en 4hp22. Säkert samma konstr på Din.
Bilden är tyvärr på 800Kb och går ej att beskära mer om Du skall se nått så jag skickar bara med mitt 56 k modem om Du tror att det är till gagn för Dig.
.......äh jag drar iväg bilden till Din mail..... det är ju helg.
MVH /// Paap R
To
46
Tomba
525 TDS -92
Mycket tack. En bild säger verkligen mer än tusen ord. även om din ord var som musik för mina ögon. 5m hade inte heller gjort något även om jag haft ett 13000 bps uppkoppling

Paap Reeder
Hej!
Har svårt att tro att Du skadat det som framgår av bilden. Verkar ju vara ordentliga doningar. Jag tror då hellre på "nabbarna" på convertern - de som drar pumpen - isf måste Du få tag på en ny converter.
Vill Du kan jag gå ut och plåta av även en converter. Blir imorrn isf.
MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tomba och Paap R ni har ett mejl.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

To
46
Tomba
525 TDS -92
Ny pump kom idag. hade lite bök att ta isär den gamla. Och jo då, klackarna var lösa. Fick borra 2 Torx för att få isär paketet. har lagt pumpgaveln i fotogen över natten. Blir en noggran rengöring och ev. montering på To. Lite grader på convertern, men inte så farligt. Nya pumpdrevet går lite trögt så jag skall putsa bort graderna innan jag sätter ihop oljepumpen.
To
46
Tomba
525 TDS -92
On the road again..
Och som sagt var. Kolla att klackarna på pumpen går in riktigt på convertern så sparar ni 3000 spänn på en ny pump och olja.
29-31 mm från kanten på lådan skall den vara inne.
2,5 timmme höll vi på från det bilen rullade in i garaget till den var ute på provtur.
Underlaget från Hasso hjälpte en del, men det skiljer lite mellan 560 och 310 lådan. Det är lamellerna på oljepumpen. Det man bör tänka på som inte framgår och är lätt att missa är att den yttre ringen skall vara #3 från botten. Kolv, fjäderbricka,stålbricka, yttre bricka. Allt för att få rätt spel mellan lammeler och låsring. Tack Anders på KGK för info.
Paap Reeder
Hej Tompa!
Ypperligt med Din detaljinfo efter fullgjort arbete med gott resultat.
Är säkert många till hjälp.
Printa ut och spara ...... man vet aldrig när det är ens tur.
MVH /// Paap R
La
38
Lakso
525 tdsa -93
Jag skulle också behöva en sprängskiss om nån har..

Har lyckats bryta av klackarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.