AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.362

Ännu en knasad topp 535?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har inte nåt vidare flyt. Efter två toppbyten på förra motorn hängde jag slutligen i en "ny" m30b35 motor i min gamla bil. Nu verkar även denna topp ha fått nog. Vid somliga starter går den i gång på 5 cylindrar och ryker hej vilt, även efter korta stopp. Som t.ex. det jag tvingades till igår efter att ha klockats för 137 km/h. Lämnade poliserna i ett vitt rökmoln 1600kr fattigare. Det händer också att motorn låser sig vid start, dvs att den inte klarar av att dra igenom kompressinstakten förs efter 2-3 försök. Tyder även detta på vatten i en cylinder eller hur?

Det märkliga är att jag har kört med bilen så här ett tag och oljan är inte vitaktig ö.h.t. Den går inte heler varm eller tar speciellt mycket vatten (lagade en annan läcka så jag vet inte riktigt hur mkt som försvinner). Motorn har ju som ni kanske läst inte gått riktigt jämt i jämn fart heller men då momentanmätaren svänger då den går ojämnt tyder detta på ett annat elektroniskt fel. Väl...?

Så till min fråga för den som läst så här långt. Kan jag ta reda på om det är toppen i sig som spruckit, skevat eller om det är packningen utan att lyfta den först? Jag är extremt tveksam till om jag fixar att byta hela toppen en gång till nämnligen. Jag har inte råd eller tid att göra jobbet ännu på en månad cirka, om inte "läget" förvärras, vågar man då åka med henne tills dess?

Patrik, numera i Helsingborg
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ta ett kompressions prov till att börja med.

//Roger

-----
Länk
dalldall
sitter kamdrevet rätt?kolla om du har avgaser i kylvattnet!

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Det ÄR avgaser i expansionskärlet så det råder ingen tvekan om att det finns en läcka. Att oljan är så fin förklarar jag med att kannringarna håller tätt, eller? Vid körning försvinner, konstigt nog, snudd på inget vatten men om bilen står stilla fylls cylindern med vatten om kolven är i nedre läget. Detta antagande baserar jag på att hon ibland startar på alla cylindrar utan att ryka. Andra gånger kan startmotorn knappt dra runt (tungt att komprimera allt vatten...) och sedan smäller den igång på 5 och ryker i 10 minuter. Det är vid dessa tillfällen det försvinner vatten ur kärlet. Kompressionen var mkt bra sist jag mätte den.

Men kan jag ta reda på om det är packningen eller toppen som gått utan att lyfta av den? Om det går så kan jag ju skaffa det som behövs innan jag river motorn så slipper den stå mer än någon dag.

Jag är så hjärtligt trött på dessa jävla känsliga toppar. Antingen är det kammen som går ner sig på 4000 mil trots oljebyten, eller så slår sig/spricker toppen. M30 må vara en bra konstruktion men topplock och kamaxel är inte några under av tålighet. Dessutom har jag problem med små ryckningar vid jämn fart trots grundliga felsökningar. Efter att ha kikat runt här i forumet verkar detta vara ett olösligt bekymmer som flera andra 535:or här dras med. Nästa bil blir med M50/M52 motor, inget snack.

Är toppen sprucken så tänker jag nog svetsa den. Har inte råd med annat. Är det ens lönt? Hur bär man sig åt för att hitta sprickan? Sist satte jag på en sprucken topp i tron att den var hel. De syns ju inte.

Alltså:
-Packning eller topp?
-Svetsa eller skrota?

Patrik, trött på att allt krångel.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag lider med dig, du har verkligen haft mycket bry med kärran....och jag hann ju inte ens provköra den med icke anliggande bromsar.

Får jag inte min att lira efter byte av toppackning så blir det till att sälja som skrot. Känns inte lönt att plöja alltför mycket tid och pengar på en bil som fungerande är värd runt 10 lapp

Om det blir BMW igen blir det en 525ia -93-95 för mig.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Ja, en Vanos försedd självväxlande 525 hade smakat.
Att ingen svarat tyder jag som att det inte går att avgöra vad som felar utan att lyfta av och kika efter så då får det bli att göra detta. Men först ska jag testa "mirakelmedlet" Holst motorsvets, man kan ju inte mer än misslyckas.
Sj
98
Sjn
518i -88
Man måste nog lyfta tyvärr ja.

Berätta gärna dina erfarenheter av motorsvetsen sen. Har hört endel bra om den faktigst. Se dock till att följa instruktionerna noga. Verkar ganska farligt om det kommer på fel ställe.

// Stefan
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
gissar på att du har samma fel som jag hadde, sprickor runt ventilerna i förbräningsrumet på två cylindrar.
då får man denna rökbildning då motorn förbränner vattnet och bildas till ånga, oljan kommer ju aldrig så högt upp som åvanför kolven och på så sätt hålls oljan ren fr4ån vatten och vattnet rent från olja.
Jag bytte motor på min då detta blev billigare 10,000kr för en 94:as som gått 1500mil, den gammla motorn är nu renoverad och toppen lagad.

Joakim Eriksson
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Detta är så märkligt. Jag gjorde komp. prov igår och har närmre 13 kg på alla cylindrar. Det råder däremot ingen tvekan om att det finns ett läckage. Ur innersta cylinderns tändstiftshål kom det konstant vattenånga, varför denna läcka inte ger utslag i form av lågt komp. är för mig en gåta.

Idag skall jag köra Holst motorsvets, återkommer med resultatet sedan.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller tummarna=).

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Det är inte alltid man ser om en topp är sprucken.
Mycket förargligt...
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Efter att ha kört bilen runt 15 mil med flera uppehåll efter behandling med Holst Motorsvets har den inte visat några symptom på läckage!

Från att ha startat på 5 cylindrar var och varannan start har den nu gått igång helt "rent" med stadigare tomgång och utan vitrök vid varje tillfälle. Efter att ha fyllt på lite vatten efter första turen (luftfickor antar jag?) har nivån hållt sig konstant och bäst av allt; de små ryckningarna vid jämn fart har lyst med sin frånvaro!

Om jag verkligen lyckats få tätt med detta undermedel är väl tidigt att säga om ännu, men det verkar onekligen ha gjort nytta.

Stort Tack till "trucker" som mailade mig privat på ett eget bevåg för att tipsa om detta. Suveränt.
ho
432
hombre
750iA 1991
Ett "mirakelmedel" som fungerar ? Väntar i spänning på updates...

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Hur fungerar detta mirakelmedel?Nån som vet nån sida där man kan läsa om det?

//Roger

-----
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Mirakel eller ej det är en gammal produkt (fick flaskan av farsan som hade det till en zephyr ) slås i kylaren vid varm motor följer med till läckan som tätas pärmanent. Min båtmotor volvo v8a (gm305)trilskades en hel säsong slog i en skvätt holts wondarweld ca 1dl detta är 3ÅR sen har inte fyllt en droppe sen dess.Man kan nog inte jämföra denna produkt med kylartätn o dyl.Står utförlig info på flaskan.
trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Finns info på holts.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har hittils inte noterat någon vitrök/vattensvinn och bilen tar igång på alla 6 var gång. Det gjorde den sällan tidigare. Kan inte tolka det på annat vis än att det fungerar. Vid behov kan man upprepa behandlingen och jag ser faktiskt inga skäl till att inte prova detta. Tätt är tätt, även bytta toppar kan ge sig.

Wondarweld är tydligen starkt alkaliskt (basiskt, typ lut) men jag känner inte till den exakta mekanismen bakom detta mirakelmedel. Det gör kanske någon annan?
Även grövre sprickor skall tydligen kunna lagas.
Jag är fortfarande endast försiktigt optimistisk, det är för bra för att vara sant och jag återkommer om det blir problem.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Min bil har varit tät nu under så lång tid att jag vågar tro att det faktiskt fungerar. Tänkte meddela detta och samtidigt då ge tråden ett lyft. Fler borde väl vara intresserade av denna smått mirakulösa möjlighet(?).
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Padde eller Trucker... Var köper man detta medel? Låter som nån tysk hostmedecin :)
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
MetallicaMats:Här kan du köpa Holts.

Länk

//Roger

-----
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.