|
|
|
|---|---|
| Går det att få nåt som hellst insugsljud i en m20 motor?? ...saknar ju lite av ljudet i min gamla VR6a...men d e oxå d enda ja saknar!! =O) | |
Rico80 |
du får ju lite mer sugande ljud med ett öppet filter *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Om du leder luften genom ett kort metallspunnet rör så ökar resonansljudet betydligt ;) Mvh Martin |
|
|
Har precis monterat ett öppet filter men d låter ju inte mer än med orginalfiltret tycker ja!? Hur menar du med ett kort metallomspunnet rör martin?? |
|
|
Man tar och leder fram filter i fronten på bilen (kalluften) vid ljusinsatserna och därifrån drar man ett metalspunnet rör som kan hittas på dom flesta firmor som håller på med fläktar/ventilationssystem etc till luftmängdsmätaren och täta med en gummiring och en slangklämma. Mvh Martin |
|
|
Om du har en böj mellan filtret och luftmängdmätaren så ökar ljudet. Detta gäller rent generellt, jag har inte provat det på M20. Kiip Spiiding! |
|
|
Är inte så insatt i detta ämnet men blev nyfiken då jag själv också önskar lite råare ljud från min raka sexa. Vilken typ av metallspunnet rör kan generera ett tuffare insugsljud? Vad heter rörtypen? Hur kan en böj framför luftmängdmätaren öka ljudnivån vid vidöppet spjäll? Borde inte en resonanslåda/avskärmningslåda fungera lika bra? Kalluft måste ledas mot det öppna filtrer precis som mot orginalboxen. Befintlig kanal borde räcka, eller? Jag fullkomligen avgudar motorljudet i min polares VR6'a och hade gärna sett att min godbit låtit snarlikt. Min kompis hävdade dock att en stor del av det dova ljudet härhör från ett öppet filter monterat på vevhusventilationskanalen. Någon som kan dementera eller bekräfta? (ASBP godkänner det tydligen inte vid besiktning.) Dock så ser man oftast en krök framför filterna på de flesta VR6'or. Kanske beror på utrymmet i motorrummet. Öppet filter genererar mer smuts i motorn, solklart som jag ser det (man kan serva lite oftare). Avskärmning från heta zoner i motorrummet är lika självklart. Åsikterna ang. monterandet av öppna filter går vitt isär här på forumt (vilket SÖKFUNKTIONEN solkart visar). Man FÅR inte 30 Hkr extra (tyvärr). Enlighten me please... |
|
|
* En böj framför filtet gör att resonansljudet ökar pga av att luften stöter emot något (böjen) på vägen och åker inte rakt in. *När det gället kalluften så är det bästa att hämta luft från orginalintaget då denna är optimal placerad, om man hämtar från nedre delen av spoilen m.m. så kan luften bli ganska varm pga värmeångor från asfalten. Man tar helt enkelt och skärma av filtet men en aluminiumplåt som man kan boka och böja (inte för tjock alltså). * Det finns många typer av rör, jag använder mig av ett böjbart aluminiumrör från en fläkfirma. Man få högre resonansljud om man använder sig av aluminium, stål m.m. än om man använder sig av gummi. * Man får in lite större partiklar med ett öppet filet speciellt om filtet är smutsigt. Men om man servar filtet ofta så skall det inte vara några problem, man får nog in mera skit i motorn om man glömer att blåsa rent kring tändstiften innan man bytet dem. *Enbart öppet filtet ger inte mycket mer an bara ljud, men om man kombinera filter, chip och sportsystem kan man uppleva att bilen blir lite piggare vid mellanvarven samt att motorn orkar dra bätte vid höga varv. Men att få ut någon större effekt ur en sugmotor utan att lägga ut stor summor pengar är ganska meningslöst. Summering: Jag tycker att ett öppet filtet var värt investeringen, insugsljudet även på en M40 ökade mycket, speciellt på segdragning samt alla varav över 3000rpm. Efter so jag har ett chip och ett heldraget 2" system så upplever jag bilen lite piggare än vad den vanligen är. Mvh Martin |
|
|
som ja upplever ljudet på M-20 motorerna så är det inte det dära "chipchip" ljudet på lägre varv utan det sköna kommer ju på det högreregistret och när det ljudet kommer, får man ju ståpäls=) //jocke |
|
JBR_ |
har jag m10 eller m20 motor? Mvh/JBR |
|
318 -85 =M10 snurra. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
JBR_ |
danke, nu ska d trimmas... ;) Mvh/JBR |
| plocka bort hela långsidan på luftburken på min 535a i förgår,kan bara säga att jag ångrar mig inte....fan va gött ljud när man gasar på..... :) tycker desutom att den varvar ut lätare,kanske som man tycker pga ljudet men jag tror den går bätre.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.