|
|
|
|---|---|
|
Hei; lurer på om noen andre har samme problem som meg. Jeg har en BMW 523ia automat (ikke step.) -96. Hard gearing 1 og 2 gear de förste kilometrena ved minusgrader, ellers ok. Har fått sjekket feilminne som er OK og skiftet olje og filter til automaten (lifetimeoil) uten resultat. Har du/dere noen tips om hva jeg bör gjøre. Eller er dette normalt på denne modellen. Har nylig kjöpt bilen. Venter spent. | |
Bavaria |
Tjena... Det e s¨å på min med, har hört att det e ett kallstartprogram på lådan för att få upp temp på motorn lite snabbare. Det e nog lugnt mvh |
| Har upplevt samma på både min E34 och nu på E39an så jag förmodar att det är alldels normalt när oljan är kall och trögflytande ( kanske finns nån "antarktis olja"?? det har man ju i hydraulsystem som arbetar i kyla ..) | |
|
Fullt normalt, har du inte bytt olja i automatlådan förut så gör detta, lämna in den till BMW. Garanterat växlar lådan mjukare efter detta. NoFear |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Försvinner den hårda växlingen när bilen blir varm så är det helt OK. lådan går på kallstartsprogram som Bavaria säger för att få upp tempen snabbare. Kallstartsprogrammet är igentligen sportläget. Styrs av en termogivare i lådan, skulle lådan växla hårt även när den blir varm och icke lägga i sista lockuppväxeln så är förmodligen termogivaren trasig vilket gör att lådans sportläge ligger i hela tiden. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.