AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
858

Kupefläkten slutar ej gå när jag stängt av bilen!

Tjenare bmw-folk!!

Har ett jobbigt problem, min fläkt som sitter i ac-manöverenheten på min 528-E39 slutar ej att gå 16 minuter efter jag stängt av bilen, som dom säger att den ska göra på BMW.
Den går tills batteriet är slut...
Har haft bilen på BMW och bytt fläktmotståndet(1000:-) och igår bytte jag hela manöverenheten (den som man knappar in graderna på, den kostade 4400:-).
Fördröjningen fungerar inte....
Börjar kännas bittert nu..

Har hört att det sitter nån typ av mjukvara bakom handskfacket som styr sådana funktioner som ex fördröjningar, men kalaset börjar bli dyrt nu...

Vore grymt tacksam för tips o råd...

Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Kontakta konsumentombudsmannen. Hur faan kan BMW Byta delar för 5400kr och problemet kvarstår? Du är för snäll! Hade jag haft en verkstad och debiterat en kund 5400kr utan att problemet var löst så skulle jag skämmas ögonen ur mig! Men ge verkstan en chans till att reparera felet först, gratis.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Låter helt otroligt, har BMW gjort jobbet och det fungerar fortfarande inte. Åk tillbaka och slå näven i bordet, vilken BMW verkstad gjorde detta?

NoFear
Låter skumt som sagt om du måste betala för nåt som inte avhjälpte felet.
Fläktmotståndet (som inte är nåt motstånd på E39) styr ju överhuvudtaget inte sensorfläkten för kliman, utan den stora kupéfläkten.
På E39 är det möjligt att ljusmodulen (LKM) styr bl.a denna lilla fläkt i klimapanelen, den styr alla andra förbrukare som kopplas ifrån efter 16 min när bilen går ner i sleepläge. Jag har dock aldrig kunnat konstatera att sensorfläkten på min -00 går under de 16 minuterna innan bilen går till sleepläge, och heller aldrig förstått varför den skulle snurra efter att man stoppat bilen och övriga kliman. Men andra säger att den lilla fläkten snurrar efter att man stannat så det kanske är så iaf.
Verkar som den serviceverkstad du anlitat inte är helt på det klara med var felet ligger, men ljusmodulen sitter helt riktigt vid sidan om handsfacket.

FP
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Håller med ovanstående, varför går du inte tillbaka och begär tillbaka pengarna? Ditt fel är inte avhjälpt och du har lagt ut över 5000kr....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Går överhuvudtaget bilen ner i sleepläge?? Efter ca 16 minuter??
Lysdioden på lådindikeringen ska slockna också.
Har du tex skuffluckan öppen så slocknar belysningen även där efter ca 14 till 16 minuter.
Sleepläget på verkas så fort lucköppning påverkas.
Jag brukar tex ha min huv stå öppen i garaget så jag slipper ha katten klättra på den. Påverkar jag den larmindikatorbrytare.
Om man snabbt påverkar tändning till o från kan detta resultera i att bilen förblir i "vaket" tillstånd och drar ur batteriet.
Då krävs det ett byta av IHR manöverdel med förbättrad programvara.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Tack Hasso för ditt mail, men nu är det så att en polare hade lånat mina inloggningsuppgifter. Jag ska skicka de vidare till honom.
/ Lidberg (den äkta :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.