AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
355

När skall man utföra en ventiljustering ?

Shogo
Hej !
Tycker min 520 tickar lite ibland, och om jag förstått det rätt har denna modell ej hydrauliska lyftare.

Skall denna motor "ticka" lite ? Har ej ägt bmw innan och har inget att jämnföra med. Hur hör man skillnad på spridare och ventiler ?

dalldall
jag tycker man bör just vent efter 1500 mil.tag en lång skruvmejsel och sätt till en spridare,sen sätter du örat till den,likadant på ventilkåpan,sen hör du skillnad!där kan ibland vara rätt högt ljud från spridarna,ibland kan man höra det in i kupen,rätt störigt!!!

LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Du skriver tickar lite ibland vad menar du? Efter runt 3000 mil bör man justera ventilerna. Det är ofta vanligt att de tickar lite väl högt när motorn är kall.
Shogo
Som jag upplever det tickar motorn nästan mer när den e varm än kall. Ej som på tex saabar som tickar hyffsat hårt första 2-3 sekundrarna när man precis startat.

Kan vara så att jag förväxlar ventiltick med spridarljud. Ljudet hörs ej in i kupén när man kör.

Skall åka förbi BMW på måndag och se om dom kan ta en snabblyssning på den. Hoppas bara dom inte ska ha 500:- för det :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.