|
|
|
|---|---|
|
Detta inlägg riktar sig mest direkt till Jesperado då det inte finns något sätt att skicka PM (eller är jag blind?). Har du någon aning om vad SBP brukar kunna slå ner på ang E36 M3 ? Bilen ska nu in på service och sen till besiktning så vore bra om man kunde kolla lite xtra grejer direkt. Sen undrar jag oxo vad som gäller nu när bilen är avställd och obes (skulle besiktats förra hösten). Har jag körförbud direkt om man skulle ha otur att åka på en 2:a ? "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe | |
FolkaaN |
du kan ju alltid skicka mail.... till jesperado... BMW = The biggest the best, better then the rest |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du ställer på bilen och har en gällande försäkring så har du ca treveckors skattekredit och besiktningsfrist innan körförbud inträder. Mycket bra service då man hinnar köra bilen och kolla av den funkar 100% innan man besiktigar. Så funkade det alla år som jag hade min sommarbil som ställdes på 1maj varje år och hade körförbud pga ej besiktigad. Låt bes. kolla bilen åt dig om det är några fel som behöver åtgärdas, det är ju deras uppgift, självklart så ska ju allt elimäntärt kollas belysning kontrollampor mm innan bes. Och om du får en 2a så kan jag inte tänka mig annat att du har 30 dagar på dig att åtgärda från bes.datum. fick aldrig några 2or på min bil med det var ju en Mercury:)) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Helt rätt som hasso säger, blir bilen underkänd med krav på efterkontroll får du en månad på dig, precis som vanligt (undantaget om det redan fanns ett föreläggande på bilen när den ställdes av). Vid en konrollbesiktning anmärks inte mer på några specifika punkter på M3 E36 än på andra bilar. Gå över det du kan själv bara, ljus mm, och be verkstaden kontrollera framvagnen på servicen så ska det nog gå bra. Försök även ha så hög temperatur i katalysatorn som möjligt när du kör in till besiktningen, avgasvärdena kan vara lite bråkiga ibland. Lycka till... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| så skatten ska senast va betald 3 veckor från påställningsdatum or am i wrong? | |
|
Det där är jag inte så säker på. Efter att du ställt på bilen skickar ju Vägverket ut inbetalningskortet, sen har du rimlig tid på dig att betala. Men runt 3-4 veckor verkar vettigt! Är det väldigt noga så kan du ju ringa Vägverket och fråga! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar för svaren, men enlig Vägverkets sida stog det såhär när jag ställde på den via internet. Ställs fordonet på gäller följande: Fordonet har körförbud eftersom det inte har godkänts vid besiktning. Till dess att fordonet är besiktat och godkänt får det endast användas för färd till och från verkstad, vid provkörning i omedelbart samband med reparation och för färd kortaste lämpliga väg till bilprovningen för besiktning. Jag ställde alltså av bilen utan att besikta den i höstas. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Ja, precis. Du måste besikta bilen innan du får använda den. Får du anmärkningar vid kontrollbesiktningen har du som vanligt en månad på dig att åtgärda detta och göra en efterkontroll, annars inträder körförbud igen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok. Jag som fattade Hassos inlägg lite fel när han skrev att jag hade 3 veckors bes-fri tid att köra på. Aja hämtar bilen på tis iaf, har juh numera eget garage att ställa den i :) Tack igen för upplysningarna. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Det finns något som heter respitföreläggande. Detta ska gälla om du ställer på en avställd och obesiktad bil, men jag tror du måste ansöka om det. Är inte 100% säker på hur det fungerar, vill du veta bör du nog ringa till Vägverket. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
cruzze: Är man inte alltid på väg ill verkstad eller :)) Om inte minnet sviker mig så har jag bestämt för mig att man hade ca tre veckor på sig att besiktiga och skatta bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
hehe jo man har 3 veckor på sig (ungefär) Men kan vara ganska svårt att förklara för farbror haffa vilken verkstad man är på väg till kl 23:30 i Västerås tex (7mil hemmifrån) :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Nu har jag exakta uppgifter på det här, var tvungen att kolla det idag. Om bilen ställdes av innan sin besiktningsperiod har man tre veckors respit efter påställandet. Ställdes den däremot av under besiktningsperioden eller efter besiktningsperioden finns ingen respit, bilen är belagd med körförbud när den ställs på. Exempel: En bil med slutsiffra 3 i sitt registreringsnummer har inställelseperiod Januari-Maj. Ställs bilen av innan den första Januari har man tre veckors respit när den sedan ställs på igen. Ställs den däremot av efter den första Januari råder körförbud när bilen ställs på, den får då alltså i stort sett bara köras till Bilprovningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ajfan ok, min skulle juh besiktas före sista Dec och jag ställde av den i början av Okt så jag antar att jag inte får köra en meter eg. Jag som tog en omväg på 10mil TOR för att klämma en hamburgare idag :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
cruzze: Det är precis det då får, om bilen ställdes av före besiktningsperioden om jag fattat rätt vad Jeppe skriver. Men det beror ju på din slutsiffra när perioden för bes börjar. Hade du dec som sista så är nog oktober gällande bes mån?? Tänk på detta och ställ av bilen tidigare eller besiktiga den innan. Jag hade en 1 på min Murkla och körde den till sista september varje år i 9 år. Ställde på 1Maj och fick då alltid tre veckors bes. och skattekredit. Hade alltid beställt bes runt 10 maj långt i förväg så jag hann kolla av att bilen funkade perfekt innan jag besiktigade den. ///MVH Hasso Länk |
|
Nja, om inställelsen är senast den sista December är ju inställelseperioden Augusti-December. Är den då avställd i Oktober var den i sin period då och har därmed inte rätt till respiten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Aja bettan får stå i nya garaget och invänta service samt bes nu. Service om 3 veckor och Bes samma vecka. om lusten kryper på för hårt så blir det att glida ett varv på stan, i en stad med 12.000 innevånare syns inte polisen allt för ofta iaf :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.