|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad kan det vara för "fel" om oljetempen inte går upp i mer än ca 60-65 grader vid 0-5 graders utetemp trots en längre tids körning i växlande tempo? Det är inte på min M5 utan en likadan, men vi har jämfört med min vid samma utetemp och den gick upp i 80 grader vid lugn körning och sedan 95-100 vid hårdare körning. Har sökt inlägg men finner inget bra, en del säger att oljan kan vara för tunn för den bilen, och en del säger att oljan är för tjock, vilket är rätt? Tänkte man skulle hälla i 15W40 vid nästa byte, den är väl godkänd av fabriken och bör bli driftsvarm (80grader iaf) även vid 0 grader utetemp? Vad kan det mer bero på, kan tex ett sportluftfilter kyla motorn mer än ett vanligt filter så att det märks på mätaren (enl. annan äldre tråd)? Kylvätsketemperaturen är normal på bilen. //Sniffer | |
|
15W40 är ingen höjdarolja (troligen klassad API SG elle SH, ACEA A2)! Den oljan har ett smalt viskositetsindex, den är relativt tjockflytande när den är kall (mycket slitage vid kallstart) men samtidigt har man inte lyckats få den speciellt tjockflytande när den är varm (framförallt med tanke på att kallviskositeten är så "dålig"). Kör på en riktig syntetolja i stället. Då kan du köpa en olja som är mer tunnflytande när den är kall, samtidigt som den är tjockare när den är varm. (bredare viskositetsindex) Då vinner du egenskaper både när oljan är kall samtidigt som du vinner egenskaper när den är varm! Finns ex syntetoljor med viskositet 5W40, 5W50, 10W50, 10W60.... Att temperaturen är lägre kan tyda på en god oljecirkulation i motorn, som i sin tur bara är positivt! Tänk på att yttertemperaturen spelar in rätt mycket på oljans temperatur! Det är just nu ca 20-30grader kallare ute än vad det är på sommaren! Kolla med BMW att oljan är BMW-godkänd! Här har du en del av de som är godkända (endast syntetoljorna): Länk Mvh |
|
|
Det var Shell Helix syntet jag tänkte på (15W40), men är den för tjock vid 0 grader? Hur kan det skilja så mellan bilarna, min blev mycket varmare vid lugn körning (80) och tempen skjöt iväg på ett annat sätt än den andra bilen när man kör hårt, kom upp i 95-100 grader. De har inte skrivit upp vilken viskositet min har, men det verkar ju OK temp, eller? Driftstemperaturen skall ju vara mellan 80-120 grader enligt fabriken, är inte 60 (som den andra bilen oftast ligger på) för kallt, särskilt om man vill köra motorn på höga varvtal, eller kan man gasa fullt med 60 grader (har blivit rekommenderad att inte göra det)? Vad bör man ha för olja för att få upp tempen, och vilken slags olja kan det vara nu i den bilen när den inte blir "varm" ens vid hårdare körning? Intruktionsboken rekommenderar viskositetsklassen 15-40 och 15-50, bör man frångå det i vårat svenska klimat för att för skonsammare kallstarter? Ponera att den bilen skall användas från mars till oktober och således utsätts för en del kyla. Kan du rekommendera någon olja utfifrån det Johan B? 10W50 helsyntet, skulle den funka, blir bilen varm då samt klarar kallstarter bra? Eller räcker visk. index 40 till, 5W40 kanske syntet? Och kan vi reda ut det här, om oljan håller sig så "kall" är den för tjock eller tunn för de rådande omständighterna (0 grader) eller beror det på syntet eller mineral eller andra omständigheter med motorn? Mycket tacksam för info! //Sniffer |
|
|
Tjenare. Jag hade samma grej på min M3:a. Alla andras M3:or gick upp mer i temp än min bil fast vi körde med samma olja. Lite skumt, men bara positivt som Johan B säger, eftersom då är oljecirkulationen bra i motorn. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Fungerar termostaten som den ska? Snabbare ska det gå! |
|
|
Men törs man köra hårt med bara 60 grader, den går nästan inte upp mer, oavsett om man varvar ur ordentligt på lägre växlarna eller kör med mycket högt varvtal på 5:an. Tror vi har haft 70 grader som mest, verkar hemskt svårt att komma över det oavsett vad man gör. Med tanke på vårat kalla klimat så vore det önskvärt om man får komma upp i det som fabriken kallar driftstemperatur, den kyler ju bara ner sig annars när man kör fort. Om oljecirkulationen är bra, kan man inte få in en tjockare olja då och få upp tempen men ändå bibehålla god smörjning?? Vore kanon om någon har något tips, och även svar på det jag skrev i mitt förra inlägg ovan. //Sniffer |
|
|
Ivar Findin M5: ja det gör den, vattentempen är identisk med min M5, helt normal. Allting verkar OK, bara det att den inte blir driftsvarm, går upp till ca 60 i normal takt sedan stopp. //Sniffer |
|
| Ni gasar för dåligt hehe. Ja kör Mobil1 0-40 i min och har aldrig haft problem med tempen :) | |
|
Sniffer, Shell har ingen helsyntetisk olja som har viskositet 15W40! Det är ett rätt vanligt viskositetsområde för mineraloljor och ibland bland delsyntetiska oljor.... Anledningen till rekommendationen 15W40 , var att bredare (viskositetsindex) oljor var ovanliga på den tiden då instruktionsboken trycktes. Oljorna har utvecklats och du kan aldrig slå på "för bra" olja. Om du väljer en 5W50-olja så täcker du ju automatiskt in intervallet 15W-40, samtidigt har du en olja som är bättre viskositetsmässigt BÅDE när den är kall och varm! Grundregel är att man på vintern har en olja med lågt kallviskositetsvärde (första siffran ex 5W) och på sommaren har en olja med ett högt varmviskositetsvärde (adra siffran ex 50). På samma sätt kan du inte heller slå på för bra olja enligt API-systemet eftersom en olja som är klassad som API SJ eller SL, automatiskt uppfyller kraven för en API SG eller SH olja. (Hänger du med?) Oljorna är "kompatibla bakåt", dvs en nyare specifikation fungerar i en motor som kräver en äldre specifikation. Däremot är det inte någon bra idé att slå i en t ex API SG-klassad olja i en modern motor som exempelvis kräver en olja av API-SJ-klass! Anledningen till att bilarnas olja blir olika varma kan vara många olika! Ex felaktiga givare (oljan blir lika varm, men givarna ger olika utslag), olika bra oljecirkulation av olika anledningar (oljepump, oljefilter, oljekanalerna igenproppade...), olika bra oljekylare, olika oljor etc... Generellt brukar en syntetolja sänka temperaturen något gentemot en mineralolja pga att den flödar lättare, samt att den flödar mer turbolent (meneraloljor flödar oftast mer skiktvis). Hoppas att det klarnade något! Mvh |
|
| Det kan vara oljetemperaturmätaren som är defekt. Det finns väl ingen "termostat" i oljeflödet, som styr oljan in i oljekylaren, så att det skulle kunna vara något sådant fel? | |
|
OK tack Johan B, blev lite klokare nu, åtminstone vad det gäller viskositetsområden på olja. Dock en del olösta frågor fortfarande: 1. Varför går den inte upp i mer än 60-65 grader den här bilen? Kan man kolla på något sätt om mätaren är defekt, verkar dock fungera tycker jag, har ju rört sig mellan 50-70 grader. Fler möjliga fel? 2. Vilken olja skall man ha i nästa gång som ev. skulle kunna höja tempen? I min fars M5 Touring så har BMW fyllt en 5-30 olja för vintern, den bilen körde jag vid -15 grader och den tog sig upp i 75 graders oljetemp och då körde jag bara väldigt lugnt på landsväg. Hur hade den uppfört sig med tex 10-60? Kan 5-40 vara ett bra alternativ för en bil som körs från vår till höst? Om man gör en jämförelse mellan 5-30 olja och 10-60 olja (syntetoljor) och kör i ca 0-5 grader utetemperatur, vilken av dem når högst temp vid tex normal landsvägskörning? Är den tunnare oljan (30) mycket snabbare att få varm? 10W-60 rekommenderas inte för vinterkörning av en del, varför? //Sniffer |
|
|
Hej! Kan säga att min första M5:a låg på 85 grader medans min nuvarande ALDRIG går över 82-83 grader hur hårt man än kör. Den gamla gick upp mot 100 grader när man pressade den lite. Skumt, men det verkar skilja lite på oljorna. Länk |
|
|
Ska inte vara några problem att få upp oljetempen över 100 grader vid HÅRD körning, ligger själv uppåt 120 när man kliver på ordentligt. Snabbare ska det gå! |
|
|
Var hittar man oljetemp-givaren på M5 3,6? Är det ingen som kan säga något mer om oljan, har ingen aning om vad man ska hälla i för något nu. Det måste ju gå att få upp den i temp eftersom andra med samma bil lyckas med det. Raggarn: du som kör både vinter och sommar med din M5, skiljer drifttempen mycket mellan varmt och kallt väder? //Sniffer |
|
| Sniffer: Just nu kör jag med trasig termostat så det ändrar sej lite. åkte några varv på stan förut å med vattentempen på normalvarm går oljan upp till 90-95 vid statskörning och sommar lr vinter gör ingen större skillnad. Men min termostat stänger inte så vid långkörning ligger tempen på sträcket efter blåmarkeringen och oljan ca 70-80 grader vid normalkörning. Du vet ingen som är sugen på att byta termostat på min? Ser inge kul ut! | |
|
Kan tänka mig att en tjockare olja tar längre tid på sig att bli driftsvarm, men alla oljor borde bli lika varma efter lång körning. Att hälla i en annan olja tror inte jag löser detta problem. Eftersom vattentempen är helt ok fattar jag inte hur oljan kan vara så "kall". Att kolla så oljetempgivaren är ok är viktigt innan man ställer några framtida diagnoser. |
|
|
Dom borde ha en termostat for oljan ocksa, som slapper fram oljan till oljekylaren nar den har natt ratt temp. Det kan ju vara den som har gett sig. (ursakta stavningen, sitter i Australien och skriver) |
|
|
Ja det verkar så, men var sitter den termostaten? Har hört något om att den finns i anslutning till oljefilterbehållaren. Där skall enligt uppgift också givare för oljetryck och oljetemp finnas, korrekt? //Sniffer |
|
|
Det verkar mystiskt om det finns en termostat på oljekretsen. Eftersom oljetempen pendlar så kraftigt vid olika körnig, kylvattnet håller sig ju på samma gradantal (om allt är som det ska) vid alla förhållanden. Men kylaren till oljan kanske inte kan hålla samma temp pga dess storlek? Detta skulle vara intressant att veta, finns det en "oljetermostat"? |
|
| På gamla saab o volvo turbobilar från början på 80-talet satt de termostat till oljekylaren så de lär nog göra de på våra BMW också Den sitter så fall där slangarna går ut från motorn men den är liten inte alls så stor som vattentermostaten kanske därför ni tror att de inte finns någon.Och därför tempen varierar beror nog till till stor del att oljekylaren är ju ganska liten Termostaten är säkert ställd mellan 80-90 grader så var de på dem gamla turbobilarna iallafall | |
| Ok, då kan vi nog utgå från att det finns en termostat. Detta skulle i så fall vara en viktig sak att kolla upp funktionen på, för står termosten öppen hela tiden nu på vintern så kan det nog vara möjligt att oljan inte når driftstemperatur. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.