|
|
|
|---|---|
|
Hej, har funderat lite på försäkringsbolagens prissättning och regler på sina försäkringar, då särskilt på BMW, Mercedes men även på andra märken, Jag köpte min BMW 740 av en kille som haft den i ett år i Sverige, då jag skulle försäkra den så var jag tvungen att sätta i en extra Imobilizer för att inte alla nycklar fanns (den som saknades var nödnyckeln som INGEN har kvar) Min bror som hade en svensksåld likadan betalade 1600kr mindre per år än jag skulle göra han hade absolut inte alla nycklarna, men han fick aldrig frågan ens om han hade alla nycklar. Tror bolagen att tyskar är mer oärliga än vi svenskar? Jag anser detta som ett Handelshinder som är förbjudet inom EU, är det någon som forskat i detta ämne? Men bilen är underbar iallafall! Peter | |
|
Casper: Tror inte att det kan räknas som ett handelshinder, eftersom vi får ta in bilar från andra Eu länder. dock måste import bilar betala en högre premie detta beror på flera faktorer. De bilar som tas in är oftast snabba och exklusiva bilar,som är högrisk objekt för FB. Detta medför att premien är högre för import bilar. Om man tittar på hur många import bilar som blir stulna,är inblandade i krockar,skadegörelse etc. Så tror jag att % är högre än på Svensksålda bilar, där av blir import bilar högre i premie. I dessa hårda tider då FB måste vara bära sina egna(kan inte lita på börsen) kostnader är det lättare att höja kostnader för import bilar än Svensksålda. Tyvärr var det inte ett svar på din fråga men kanske en förklaring? |
|
|
Hej Starre, Tyvärr håller jag inte alls med dig. Först: -Alla billar som importeras, oavsätt hur snabba de är(det kan handla om en ford focus eller en BMW 7 serie), är dyrare(ibland mycket dyrare) att försäkra än en SV sålda bilar. -Man köper en import bil för att spara några tusen lappar och inte för att krocka den. Inte heller, tror jag, tjuvarna letar efter importerade bilar för att tjäla dem.De som köper en import bil är inte heller mindre ansvariga än de some köper bilen hemma. Därför tror jag inte att statistiken vissar åt "fel hål" som du tror. Jag har inte hör en enda rymligt och logisk svar om farför kostar det mer att försäkra import bil. Mit upppfattning är att bil säljarna förlurar pengar på detta och de själva har skapat detta "terrible atmospher" för att undvika så mycket som möjligt att folk åcker över till Tyskland och sparar några 1000 lappar. Jag själv äger en import bil och måste betala drygt 10000 kr för försekring hos SaluusAnsvar. Fy! Jag håller på att ringa rund och kolla andra bolag. Länsförsäkringar vill ha 12000. Fan också! mvh /Leo |
|
|
Saknas en av 4 originalnycklar är det bara att byta låsen alternativt sätta in en immobiliserdet är ju självklart om man står som försäkringsbolag med en presumtiv kund framför sig. I jämförelse med Europa har Sverige varit som en skyddad verkstad alternativt bakgård. I tyskland kostar tex en X5 4.4_00 över 30kkr per år i helförsäkring på en medelålders man i villa och låpst garage i en förort til Dusseldorf snacka då om handelshinder. Det är bara att inse att det aldrig komemr att bli som förr samt möjligeten att kunna köpa billiga bmw gjort att både kostnad per skadetillfälle likväl som bedrägerierna fått försärkitngsbolagsens kostnader att öka. Ingeet bolag i världen bredriver välgörenhet. Kommer det inte in pengar från handel med finansiella instrument som täcker kostnaderna fö rförluster på sakförsäkringsdelen så måste man ju ta ut kostnaden av kunden. Vem vill driva ett företag som går med förlust eller ha låga premier bara för att vara snäll inte skulle jag vilja göra det i alla fall...... Mvh Asken |
|
|
Jag håller med om att kostnader delvis har gått upp pga marknadens läget. Så jag ifrågasätter inte så mycket prishöjningar i sig. Jag bara tycker inte att import bilar ska särbehandlas. Så jag skulle kalla den "indirekt" handelsinder. Läs mina tidigare kommentarer . |
|
|
javanice: Om % är högre på import bilarna oavsett om det är en lyx bil eller inte så höjs premien på alla import bilar. Då man inom FB måste bära sina egna kostnder dvs om bilar som stjäls etc mera än ex Sv-sålda så höjs premien då dessa(import bilar)kostar mera för FB. Att detta drabbar alla import bilar är en annan fråga=FB drar alla import bilar över samma kam. Vilket betyder att historiskt sett har dessa kostat mera än sv-sålda. Handelshinder: Eftersom det är upp till var och en att importera bilar från ex Tyskland så bör man kalkylera att kostnaden för vissa saker så som försäkringen är något högre.Så detta anser jag inte vara ett handelshinder oavsett om det är inderekt.Inom andra branscher så finns det s.k strafftullar dvs vissa produkter belastas med en extra skatt och detta anses inte som något handelshinder. |
|
|
Vilka bolag tar högre premie för import än svensk bil? Alla bolag jag pratat med talar bara om olika förutsättningar, tex omkodade nycklar, immobilizer etc om det gäller en importerad bil. Vissa bolag försäkrar inte importbilar men det kan ju inte anses som en "högre premie". Ifrågasätter inte någons uppgifter utan frågar bara för att få veta. :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Ander S.: Skilnaden var ca:5k/år för en Sv-sålda och en import bil detta var TH. |
|
|
TH vill 13300 för min bil (08 område, eget garage, etc), liknande bil med liknade förutsättningar (SV såld)11600. Jag har sett ännu större premie skillnader, förutom alla andra regler som att markera rutan, omkoda nycklarna, godkänd larm etc. Jag förstår att ni inte förstår. När jag körde SV sålda bilar, alla kommentarer om import bilar lät oerhörd främmande. Det gäller bara att köpa en... |
|
| jag skulle försöka försåkra min 750 i Greekland eller var som hälst i EU. LF vill ha 12000:- per år jag bo i 08 och bilen stå på gatan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.