AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.059

325 e30

Sida 1 av 2
sh
820
shu!
525i -91
Hej...

Har precis börjet leta efter en sommarbil och har blivit mycket sugen på en 325 e30. Jag skulle vilja att bilen hade stora m-paketet, hyffsad utrustning bra skick och max 25000 mil på mätarn. Gärna ett par fräcka fälgar också.

Har en budget på ungefär 30 000, räcker det till ?
Eller lönar det sig kanske att köpa en original i karossmässigt inte allt för bra skick och sen köpa styling och lacka om ?

Sen undrar jag om det finns nåt speciellt man ska se upp med då det gäller e30:in ? Hur mycket dra den per mil ungefärligt ? Försäkring och underhåll osv.

Berätta gärna om era posstiva/negativa erfarenheter med e30:in

Har söktbland annonser men hittar inte några som matchar mina kriterier, därav mina frågor.

Tack på förhand

// Giv en olle! å gär`n rivar!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det bör inte vara några problem att hitta en bil som matchar dina kriterier för de pengarna. Jag kan bara instämma att E30 och framförallt 325 är en extremt rolig bil, men det finns finns många som säljes/anonseras ut till fantasipriser.

Se upp med: Rost. Sliten kam(lyssna efter tickande, på gränsen till slammer, alt. ta en titt på kammen). Kamrem, när bytt senast?. Revor i förarstolen: standard. Du hittar nog mycket om du använder "sök inlägg" tror jag :)

Bensinförbrukning: runt en liter milen blandad körning.

Mina positiva erfarenheter av E30: Extremt rolig och körglad bil med en fin och varvvillig motor och en distinkt skön växellåda. Mycket skoj per krona.
Negativt: Trång om man är fler än två(inte så ofta). Hög ljudnivå/högt varvtal i motorvägsfart.

Lycka till!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
sh
820
shu!
525i -91
Okej...tack för infon.
Men motorljud kan väl aldrig klassas som nåt negativt ? Iaf inte om ljudet kommer från en BMW 6:a...hehe.

Sen tycker jag att färgen laxsilver (kan den heta så?) är otroligt snygg på e30:in , men dom bilarna verkar dyrare i allmänhet.
Är det för att det är en eftertraktad färg eller ovanlig färg ? Eller är det bara jag som svammlar ?

Trodde dock det var kedja på dom där, men man lär sig nå nytt varje dag då man hänger här.

Har dock fortfarande ett par frågor kvar, försäkring och underhåll?
Nån som är ca 20 här och bor i norrland och vet vad försäkringen går på ? Vill helst inte försäkra på morsfars.

Utrymme behöver jag inte heller, bara jag och flickan får plats så.
Hoppas då inte på nån familj än. Hehe ...

Har hört mycket gott om väghållnigen på e30:in ... är den bättre än i e36 ?

sh
820
shu!
525i -91
Okej....iaf ett litet riktmärke.
Kan bli lite dyrt på mej då kanske...ser ut som att morsan får bli ägare av ytterligare en bil då.

sh
820
shu!
525i -91
Ni får föresten gärna maila mig om ni hat tänkt sälja iväg eran bumse lagom till sommarn :)

Oakman
Enbart trafikförsäkring för en E30 318i (säg '88 el '89) skulle för mig kosta cirka 5000:-/helår hos Länsförsäkringar.
Jag är 18 år, bor i bostadsrätt i Lund, reserverad plats.
sh
820
shu!
525i -91
Så pass .... ska nog ta å ringa till försäkringsbolagen imorron så jag får mej en ungefärlig prisbild. Kör inte en meter utan helförsäkrat.

Oakman
Glömde skriva: Max 1500mil/år och högsta självrisk.

Såg nu att det var en 325i det gällde. En sådan skulle för mig kosta cirka 8000:-/helår (med f ö samma specifikationer som försäkring ovan).
Oakman
Helförsäkring ja... med 325:an landar jag på knappt 29000:- (samma spec)

Jämför själv på:
www.konsumenternasforsakringsbyra.se
sh
820
shu!
525i -91
Okej, förmodar att det skulle bli lite billigare för mej med tanke på att ja bor i piteå. Men jag tror ändå morsan får ha bilen skriven på sig.

Man vill juh ha pengar över så man kan köpa delar om det händer nåt och hålla den i topptrim.

Min 316i -91 kostade inte ens i närheten av dom där summorna..

Hur är det nu med väghållningen i e30, är den bättre än i e36 ?

Oakman
Väghållningen i E30 ska vara super enligt de E30-ägare jag talat med. Har dock ej provkört någon själv ännu.
I halt väglag kan ju alltid bakhjulen släppa på en bakhjulsdriven bil, men jag är ganska säker på att det krävs en hel del provcerande innan det sker med en E30.
Vad gäller E36 har jag faktiskt ingen aning... men gissar att den inte har sämre väghållning än en E30...
sh
820
shu!
525i -91
Fick inte fram några uppgifter om vad det skulle kosta...vilket bolag kollade du med ?

Gör inget om det släpper då det är halt, är oftast rätt skoj :)

Oakman
Jag kollade med Länsförsäkringar. Sanningen är att det är det enda bolaget som jag lyckas kolla upp försäkringar hos på den där sidan... så det är mycket möjligt att du kan få en billigare försäkring hos något annat bolag.
sh
820
shu!
525i -91
Haha, dom stängde klockan tolv.... 5 minuter få sen var jag :)

Oakman
Osis :)

Annars kan det nog löna sig att ringa runt, då blir nog prisuppgifterna mer "tillförlitliga".
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ang Laxsilver, det är nog du som svammlar lite ;-) Svart brukar generellt sett vara den mest eftertraktade färgen och vit/röd den minst. Däremot håller jag med om att laxsilver är en grymt snygg färg.

Ang. försäkring, finns bara ett sätt: ring till ALLA bolag och fråga. Kan skilja tusentals kronor!

Ang. väghållning, E36 har nog något "bättre" väghållning på grund av mer avancerade hjulupphängningar. Däremot så vill jag påstå att E30 har betydligt bättre vägkänsla, och därför kan väghållningen kännas bättre. Man vet verkligen exakt var man har bilen i böjarna, samt vart man är på väg och vad man kan förvänta sig. En underbar känsla :-)

Ang. underhåll, inte farligt dyrt. M20 är en ganska basic konstruktion och det finns hyffsat gott om beg. delar att tillgå. Inte mycket dyrare än en annan E30, är min bedömning :-)
sh
820
shu!
525i -91
Ja den är läcker, tycker det är snyggaste färgen på e30

Hur tror du kostnaderna är i jämförelse med e36:an ?

sh
820
shu!
525i -91
17000:- skulle försäkringen gå på för mej , med högsta sjävlrisk, max 15000 mil/år , Med villa och eget låst garage.

sh
820
shu!
525i -91
1500mil skulle det givetvis vara.

heh, shu! du kan få köpa min 316 för 33kkr (i klartext din f.d bumse) *massor av ironi*

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Länk

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.