AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.750

Skillnad på gt40, hx40

nicorett
Jag har fått förmig att Garett gt40 och Holset hx40 är ungeför samma storlek vad det gäller efekt och så. Men undrar om det är några vesäntliga skillnader i uppbygnad och slit styrka tex lager och sådant. Ska bygga ett m30 turbo bygge med cirka 400- 450 hk med lite uppgraderings möjlig heter och då bör väll någon av dom aggregaten var läplig.
Hx 40 har 360 graders lager det har inte gt40'n

vad jag har hört så ska garrets agg hålla bättre

sen så finns det skit många hx40 som har inbyggd wastegate
så om du vill ah ett med extern så får du söka lite sen

alla gt40 ska ha extern wastegate

sen tror jag att dom är lika bra bara inloppet och avgashuset är lika stort

men det här är vara jag kommer på nu i natt kanske komemr på mer sen men jag låter Experterna säga sitt nu

Mvh

En tröt niclas

Team turbo addicts
The turbo ABusers
www.come.to\turboaddict(snart)
här så kommer det flera frågor.

är det T3 liknande fläns på Hx40'n? samt går det att använda den intergrerade wg'n på holset'n eller blir det bara strul om man skulle köra med den?
Angående så Gt40'n så finns intergrerad wg'n på den lilla Gt40'n med A/R 094 avgashuset :)

//Kirre
Jag har en HX40 som jag ska köra med,den har inbyggd WG men den spärrar jag och kör extern ist! och jag förstår inte varför ett GT 40 ska hålla bättre?? Jag tror att Gt 40 finns med större kompressor???

Och ang den inbyggda wastegaten på HX40 så går den nog at använda om man har en kollektor utan mellanvägg, dvs inte pulssplitgrenrör. Man måste förmodligen slipa bort ventilbrickan och fräsa/borra upp hålet och sätta dit en fetare bricka om den ska räcka!!

Jag har alltid kännt att holset är ballare och manligare då Garret är för märkesbögar=)=) hehe

HX40 har vissta samma fläns som t03/t04 sägs det!! jag har ingen att jämföra med!!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag har ett stort Holset aggregat (vet ej modellbeteckning) och det har samma fläns som t03/t04. Är nästan helt säker på att hx40 har det med. En polare har ett grenrör för t04 och han ska åka hx40 i och vad jag vet så har han inte planerat att bygga om grenrör så det passar säkert!
Klargörande: GT40 finns bara med en kompressor med 59mm inlopp. Jag har sett väldigt många och inga andra varianter har dykt upp. GT40 finns med integrerad wastegate, men ventilen är för liten för att funka på en bensinmotor utan mods, likaså på HX40. HX40 finns både med T3 fläns och den "stora" flänsen. GT40 har jag sett med 3 olika avgashus, men samtliga modeller har haft 65mm turbihjul. Jag tror att GT40 har lite rappare karaktär, men jag har inte provat det på samma motor, så det är bara en gissning. Dom är relativt likvärdiga, men Garrettens design är ju några år nyare, så jag tror nog att den är lite bättre. Själv ska jag köra Holset nu, fast inte nån liten plutt utan ett HX50 med 68mm impeller och 79mm turbinhjul och 22:ans avgashus. Hoppas den räcker till så man inte bottnar den :-)
hejsan igen.

Går det att göra om ventilen så att det funkar med att köra med en intergrerad wg'n? sitter inget uttag på mitt grenrör dessvärre för en extern Wg :( jag är sugen på och köpa ett Hx40 om det går att göra om ventilen på agget..
tack för infon Bäckis om Gt40'n har man lärt sej något nytt idag med :)

//Kirre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.