|
|
|
|---|---|
|
Har skaffat mej en 318 -88 E30 vinterbil i sådär lagom risigt skick. Problemet med denna, förutom sliten kamaxel (vad ovanligt på en 318) är att den kan tvärslockna när man kör den, inte vid något speciellt tillfälle utan närsom helst.. Inget bluddrande eller misständning utan den bara stannar, känns som att den klipper tändningen helt för att efter några sekunder rullandes med växel i starta upp igen... ibland så vill den inte alls utan jag får klicka till på starten 1/2 ggr för att sedan få den att starta.. elfel? visst, men vad?! ibland så slutar h-mätaren att funka oxå, inte alltid samtidigt som motorn krånglar, något samband?? (nya batterier i mätarhuset) har provat med "ny" styrbox utan resultat... | |
-RW- |
kan vara generatorn. |
|
Volvomotor? Inte i den du pratar om nu alltså... Såg en e30 i bilsport med volvomotor. Fint bygge. Jag har faktiskt samma problem med min som du hare med din. Det händer inte ofta, men det händer.... Men jag har ju iofs inte samma motor (om inte du har en is). Det sitter ju m40 i min. Jag är också sugen på att veta vad det kan vara för fel. Om jag pressar med bilen så händer det i princip aldrig, men om jag kör lungt i några min så brukar den börja jävlas. Den förlorar då tändningen för en sek hit och dit. Och ibland lägger den av helt för att sedan rullstarta. Och ibland så får man starta om den med nyckeln. Precis som du beskriver alltså. Men detta händer alltså ytterst sällan, men när det väl händer så gör den det ett par gånger den dagen. Sen så kan den gå perfekt i 2 månader föra att sedan jävlas en dag... Mycket konstigt... Kan det vara generatorn som RW skrev? Varför? Min skrothög: Länk |
|
|
Bränslepumpsreläet kan det vara. Sitter under en plastkåpa på vänster sida i motorrummet(i färdriktningen) Har en granne som hade liknande problem,åtgärdades med nytt pumprelä. Henrik |
|
|
Bränsle pumpen borde det inte vara, för då skulle väl den inte tvärslockna utan typ börjat bluddra och tappat kraft innan den stannade... generatorn, tror inte det, kolen är helt ok och den laddar 13,7 volt.... Det är väl ett Motronic system på denna bil har jag för mej, alltså ett där tändning och sprut styrs från samma box, inte som t,ex ett L-jetronic som har en hallgivare i fördelaren... funderar på om det skulle kunna vara den induktiva givaren som känner av vevaxelns läge som spökar, men hur mäter man upp en sådan?? någon som vet?? |
|
|
ett förslag är att du skaffar dig Haynes rep handbok om du inte redan har den...där står i stort sett allt... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Visst, men när felet bara uppdagar sej ibland så är det inte så lätt, hade jag haft ett konstant fel så hade felsökningen varit lättare... Tänkte mest på om det var någon annan som hade haft ett likadent fel och visste vad det va så skullle det underlätta... (det står inget om den givaren jag tänkte på i boken, hur man mäter upp den alltså) och bara byta för att testa känns dyrt.. |
|
| ^^ ^^ | |
| Tänkte bara tillägga att jag har samma fel jag också på min m40-motor... Enligt en mycket bilkunnig bekant rekommenderades jag att kolla så det inte vart några fel i tändningen, typ rotor, tändkablar, fördelardosa + lock och de grejjorna, då han misstänkte att det kunde vara något "typ glappliknande" i dessa delar... jag har dock inte hunnit kolla det själv ännu, återkommer om det funkar för mig... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.