|
|
|
|---|---|
|
Halloj på er! Nu är det så att min mor har bestämt sig för att köpa en Z3 coupe. Som den goda son man är ska jag försöka hjälpa henne att välja rätt bil. Frågan gäller egentligen vilket motoralternativ som är bäst. Eftersom coupen inte nytillverkas så vill morsan ha en så ny bil som möjligt går. Max 2000 mil, och senare årsmodell. Hur är det nu med motorerna? Ska man välja 2,8 3,0 eller M? Kan tänka mig att en 2,8 räcker gott för henne, men när slutade den tillverkas? Är 3,0 i allmänhet en bättre motor? Ska man satsa på M för att den håller sig bättre i värde? Tacksam för alla synpunkter kring ämnet | |
|
Utan att känna din mor så känns kanske en M bil lite overkill om hon ska använda den. Jag kan ju ha fel och hon kan ju ha ett stort bil intresse och då är det aldrig fel att satsa på en M modell. Att den håller värdet bättre tror jag däremot inte. De motorstarkaste och dyraste alternativen faller ju tyngt. Kolla på e36 m3orna. Dom ligger ju nästan i nivå med 328orna. Mitt tips är att satsa på 3.0 motorn, modernare och på ALLA områden bättre motor än sin föregångare 2.8an. Så nära M känsla du kan komma utan att behöva betala för det. Underbar sång, bra vrid och lättkörd. En kanonmotor! Men är hon beredd på att lägga mer pengar på inköp, mer pengar för drift underhåll / service så är ju M modellen en drömbil. Räkna dock på betydligt dyrare allt (försäkring,bensin,däck,värdeminskning,service osv osv). Kul mor du har som köper en Z coupe coolt! |
|
|
Tjenix! Den tillverkades fram till 2002. 2,8 och 3,0 är ganska likvärdiga, men jag tycker du skall välja nån av dem. Självklart är M-modellen en rolig körmaskin och tycker hon att det är kul med många pollar under huven och en tokigt rolig körmaskin så är det ett klockrent alternativ. Att tänka på är väl bara att servicekostnader samt försäkring kan vara ganska mycket dyrare på M (kolla upp innan köp..) Ang. vilken motor som är bäst, tja.. det är en BMW, jag tror knappast det är några problem vilken du än väljer. M-test är obligatoriskt (el. likvärdigt, typ BMW-test). Kan tänka mig att du vill se till att hon får farthållare och antispinn också, det senare för att bilen skall bli mycket brukbar även vintertid. Hör av dig om du har några andra mer specifika frågor och lycka till med inköpet! /eFx |
|
|
Tack för synpunkterna! Det är precis som ni säger, en M är nog att förta sig en aning då hon inte har någon användning av motorstyrkan. Med tanke på att hon kör en Polo 1,6 i dagsläget så blir det nog en glad överaskning med en 2,8/3,0 ändå =) Jag har hört mycket gott om 3,0 och det är nog den som ligger närmast tillhands då hon vill ha en såpass ny och lågmilad bil. Eftersom 3,0'an verkar svår att få tag på i största allmänhet kommer bilen troligtvis importeras från Tyskland via någon förmedlingsfirma. Är det någon speciell utrustning, utöver det "vanliga" som kan saknas på bilar från Tyskland? Visst är det kul med morsa som gör Z3 coupe, hoppas bara man får testa den ibland också =) /Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.