AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

dåligt lambdavärde

jocker18@home.se
Hej. nu har jag tätat avgassystemet osv. Men ändå så får jag typ 1.10 istället för max 1.03 på lambdamätning :/ finns det tips å trix för att lura sig igenom, eller vad ska man göra? den går inte perfekt på tomgång, 650varv å lite ojämnt. men å andra sidan blir värdet fel vid högre tomgång då bilen går rent också!

WmB SoundZ
Hej
Är du säker på att det är helt tätt? Det behövs så j#vla lite för att det ska bli fel värden. Hade samma problem på min. Körde du motorn riktigt varm? Motorn ska ha högsta arbetstemp då man mäter. Kan bli bättre om du plockar ur luftfiltret just vid besiktningen (Har ja hört) kolla systemet en gång till.
Är alla andra värden bra? Det var mina. Bara lamda som stog på 1,12 men med tätt avgassystem var det inga problem.
jocker18@home.se
grejen är att jag hade samma värde både innan å efter tätningen :( därför är jag säker på att det inte är avgassystemet. jag har köpt en universallambda, kan det bero på det?

WmB SoundZ
jocker18@home.se
universial till just min bilmodell, givetvis!

WmB SoundZ
På biltema va? Åk till bmw å kolla motorstyrningen så allt stämmer.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag fick dåligt lambdavärde när jag hade BSRs trimchip i min bil. Kör du med trimchip? Testa med original i så fall kanske.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det verkligen 100% tätt då? Är alla övriga värden bra kan det i stort sett bara bero på för hög syrehalt, vilket i sin tur i stort sett bara kan härröra till ett avgasläckage...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jocker18@home.se
Hej. jag har inte köpt på biltema, utan en universial på en mindre bildelskedja. AD-center tror jag dom heter. 100% tätt, finns det något som är så tätt??? det är nog så bra som jag kan få det iaf!

WmB SoundZ
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
100% tätt och "så bra jag kan få det" kan vara en väldig skillnad. Det kan krävas 100% för att få ett korrekt lambdavärde. Jag hade ett hål i storleksordningen 1x1mm på ovansidan på ett rör som förändrade lambdavärdet högst märkbart.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

fa
1
fartofläkt
bmw 520i-91
Tja, jag fick tips av min lokale bmw verkstad om att jorda avgasröret.dra en kabel från högra motorfästet till avgasröret sen är det bara att åka och besikta.
Om du är skeptisk så kan du prova med startkablar
jocker18@home.se
oj då. det kanske man skulle ta å prova!!

men nu är det så att jag har upptäckt stora läckage på insugspackningarna!!!!! det måste väl ändå kunna förstöra värdet när han tar tjuvluft?

WmB SoundZ
Ro
28
RobertF
525i -93
Man kan alltid fuska lite med att trycka i k-sprit strax innan beskitningen. Sen ta en ordentlig repa så att den blir riktigt varm. Då ska du få ner värdena lite sen..
jocker18@home.se
nu har jag bytt insugspackningen som läckte, men tomgången är fortfarande mycket orolig, och lambdavärdet minst lika högt!!!! snart blir det skrot för den här jävla bilen alltså... ingen vet ju vad det är

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
---->Jocker
Går bilen bra för övrigt? Den "strejkar" inte vid gaspådrag etc.? Är det bara tomgången och lambdavärdet som spökar? Både min tomgång och mitt lambdavärde är bra, trots att det är ett litet hål på avgassystemet och väldigt dåligt justerat ventilspel. Har du varit hos en BOSCH-verkstad eller hos BMW och kollat upp bilen m.h.a. diagnostiken? Startar bilen lätt kall, varm och ljummen? Nästa felkälla kan vara bränslepumpen, kolla bränsletrycket och vrid på tändningen och lyssna bakom bilen så att det inte kommer något missljud från bränslepumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.