|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på att byta upp mig lite men behöver lite hjälp på vägen. Funderar på att köpa en M5(E34)3.8), 540(E39) eller 750(E38). Vilken skall jag köpa? Fördelar och nackdelar mellan dessa. Är det stor skillnad mellan komforten i gamla(E34) och nya(E39) 5-serien. Är det någon som kan lite prestanda uppgifter om dessa modeller då främst 0-1000m, 0-401m och t.ex. 100-200 km/h (det är ju där man oftast racear). Borde inte 540:in gå bättre i lite högre hastigheter än M5:an(3.8)? Tack på förhand! | |
|
Jag köpte relativt nyligen en M5 Touring -94 med 3.8 liters motorn. Hade tidigare en 6-cyl. kombi av ett konkurrerande tyskt bilmärke och jag är nöjd till en viss del. Fick ge 175' (8500 mil) för den. Den var köpt ny i Tyskland av en bilkunnig kollega. Om du är ute efter komfort är inte M5:an något bra. Man sitter hårt i sportstolarna och fjädringen är järnhård. Dessutom rullar den på breda däck. Baksätet är heller inte särskilt bra. Men den går som f-n på slingriga vägar och det kittlas nästan i magen när man axar. Nästa bil blir nog en E39:a trots allt, när den dagen kommer. Men man är bortskämd med prestandan. Jag tror 540:an är ett bättre alternativ än M5:an i det långa loppet. |
|
|
har en chippad m5 och efter at jag tagit ur hastighets.spärren gör den ca: 310 vid 7500 varv vet inte om 540 klarar det ... men vill du ha familje racer e det en m5 du skall ha ... vill du ha en snabb comfort bil skall du ha en 540 ... vill du ha lyx o flärd med motor som räcker till och går grymt fint skall du ha en 750 .. så enkelt e det ... lycka till och vad du än väljer så e ju en bmw alltid en bmw =) ´ö` Cyberpig |
|
|
söker du lyx o komfort? köp en 540 med 5vxl låda söker du både lyx/prestanda i samma bil köp en M5:a, helst en 95:a med 6vxl låda också. en 540 har inte så mycket att säga mot en M5:a i prestanda.. speciellt inte i fart! (av egen erfarenhet) /NoFear |
|
|
310km/h 7500varv? vad har du för däck? utväxling? jag har kört 315km/h på mätaren då den gick mot varvspärret på 8000rpm.. med 18" hjul PS. dock var det inte bara ett chip i och en 5vxl låda...:) nu har jag en 6petad låda i.. |
|
|
no fear: när du bytte till 6-petad fick du lov att byta bak axel ? hur skiljer utväxlingen ? fungerar 6:an som en ren överväxel eller är bara lådan tätare och har ungefär samma utväxling på sista växeln i båda lådorna? passar lådorna som sitter i 540 till m5 ? |
|
|
Jag har en BMW 540iA-98, och är fett nöjd. Det är nog en av de ultimata allround bilarna. Jag har bytt lite saker på den för att få mer drag, men redan orginal så tuffar den på fint........:) Zeb |
|
|
Pettan: man får byta klumpen också. det är tätare steg mellan 1:an 2:an o 3:an.. sjätte växeln är en ren överväxel. lådan från 540 passar ej på en M5:a rakt på.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.