|
|
|
|---|---|
|
Tjena På senaste tiden så har det hänt att bilen inte startar. Startmotorn går runt men den tänder liksom inte. Kan ju vara mycket, immobilizern, bränslepumpen etc. Men jag tänkte börja med batteriet. Mäter lite drygt 12V på batteriet och drygt 14V när bilen är igång. Samma värden får jag under huven på laddkontakterna. Men det skumma är att när gubben på macken mätte strömmen så fick han ca 300A på batteriet menbara ca 137A i fram på kontakterna. Borde jag inte ha lika mycket ström där och vad kan det isånnafall vara för fel? | |
|
...ja just det, glömde... den startar alltid med starthjälp (startkablar) |
|
|
Dålig jordning eller elkontakt!? Drygt 12V låter i minsta laget! BMW är ofta känsliga för för lågt volttal, då kanske det inte finns kräm över till elektroniken och tändstiften... Prova med att ladda upp batteriet i ett eller flera dygn! Hjälper inte det, kan man gå vidare. Mvh |
|
|
Är det nån som vet om det ska skilja i ström på batteriet och kontakterna i fram, eller ska det vara samma? Vore kalas om nån kunde mäta på sin bil innan jag börjar leta efter ev. dålig jordning. |
|
|
NiD! Jag förstår inte! Vad var det som "gubben på macken" mätte? hur mätte han? vad mätte han med? i en strömkrets kan inte ström försvinna på vägen! Han mätte 300A på ett ställe och 137A på ett annat, var detta någånslags mått på batterites kapasitet eller? Gör följande mätning mät spänningen över batteriet samtidigt som du försöker starta. mvh BLJ |
|
|
Han hade ngn form av multiprovare där han anslöt sig till batteriets båda poler och kunde läsa av spänning och ström kapacitet. Och då visade det sig att strömmängden var halverad om man mätte mellan + och - i fram på laddkontakterna. Om detta är som det ska vet jag inte så därför frågar jag er. För om detta inte är normalt så kanske jag har ngn form av jordfel e.dyl. och det är därför bilen inte startar. |
|
|
Mät spänningen på batteriet när du kör startmotorn. Om spänningen sjunker under 9 volt startar inte bilen. Det finns ett instrument som mäter batteriets startkapacitet. Jag antar ett det var ett sådant instrument du skriver om. Strunta i dom värdena. Mät spänningen över batteriet med en voltmeter. Mät sedan mellan pluspolen på batteriet och motorn. Du ska få samma värde. Gör likadant när du kör startmotorn. Om du tror att du har ett jordfel, koppla en startkabel mellan minuspolen på batteriet och motorn. Om bilen då startar har du förmodligen ett jordfel. MVH |
|
|
hmmm.... det här var redigt bra tips Harry2 jag tackar för dom. Ska prova snarast när batteriet är fullladdat. Mvh Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.