|
|
|
|---|---|
|
Har kört ca 600mil och den har dragit 2 liter olja bilen går annars bra. Oljan ser bra ut och det försvinner inte kylvätska.Pratade med killen som importerade bilen 96 och den hade tagit olja även då.Han nämde dock att bilen en gång kokat,kylaren byttes 97.Kan det ha hänt ngt då? Bmw 525i 92 19000mil s-bok | |
|
Vilken olja använder du? Mineraloljor och/eller oljor med ett lågt varmviskositetsvärde brukar ge en högre oljeförbrukning. Du ligger nog ganska nära den övre acceptabla nivån för vad som kan anses acceptabel oljeförbrukning. Troligen ventiltätningarna som inte är riktigt täta... Blåryker den vid start eller vid fullgasväxlingar? (låt en kompis köra bakom och kolla!) Mvh |
|
|
2 liter på 600 mil tycker jag låter liite mycket faktiskt..som Johan B säger..låt nån köra bakom dig och kolla om det "blåryker" vid något tillfälle. Johan B: Brukar verkligen mineraloljor ge högre oljeförbrukning? 320:n jag hade ville ha en del olja när jag slog i helsyntet, med vanlig mineralolja minskade oljeförbrukningen betydligt. |
|
|
Normalt sett brukar mineralolja generera mer oljeförbrukning än syntetolja med samma varmviskositetsvärde. Det beror bland annat på att det i mineraloljan finns fler korta kolvätemolekyler än i syntetolja (som är extremt mycket mer homogen i sin kolvätesammansättning), det resulterar i att de korta kolvätena förångas och förbränns. Dock kan undantag finnas... Bytte du varmviskositetsvärde? Hur gammal var syntetoljan? Gammal olja tuggas sönder till kortare kolvätekedjor och resultatet blir då detsamma som med mineraloljan.... Mvh |
|
| ok, jag är inte 100 på om/hur viskositetsvärdet ändrades när jag bytte till mineralolja..men jag skulle gissa att jag gick från 5w/40 till 10w/30(ev 40). | |
|
En kompis har kollat bakom mig ingen blårök, jag kör på helsyntetisk Mobil 1 5-50, är det dyrt att byta ventiltätningar? |
|
BmwMutte |
min gamla 528:a utan ventiltätningar tände oljelampan efter 100mil efter på fyllning om man lekte lite... Det kallar jag god smörjning! =) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
God smörjning jo jo men katten dör rätt fort av slitna tätningar. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
BmwMutte |
jo de e sant.. men jah ade en 84:a.. utan katt alltså.. |
|
steff. Har en liknande oljeförbrukning på min bil men den varken blåryker eller ger oacceptabla avgasvärden och det finns inte heller någon olja i kylvattnet och ärligt talat så vete f-n var oljan tar vägen då det inte heller är söligt under och runt motorn. Så länge det inte finns olja i vattnet eller den blåryker så är jag inte orolig. Nåväl, jag tänkte att det kanske känns bättre när det finns fler med bilar som din. |
|
|
Man är ju rädd för ett haveri, bättre ta tag i problem nu innan det är för sent.............för det är ju en onormal förbrukning. |
|
| kolla tätningarna genom att motorbromsa en bra bit, trampa sedan gasen i botten och titta efter ett stort blått moln i backspegeln. | |
|
M20 motorn kan förbruka upp till 0,15l/100km(1,5l/100mil) så 2lit på 600mil låter inte så överdrivet mycket. Beror naturligtvis på körsätt,men om du kör lite inspirerat så skulle inte jag vara orolig iallafall. Henrik |
|
|
Vad kostar det ungefär att byta ventiltätningar på en m50 motor och hur mycket ska rivas? |
|
|
Tja. Jag körde ner till Italien och tillbaka förra sommaren. Inga snälla backar vid Gardasjön direkt, men j-r va kul det var att gasa. Väntade mig att jag skulle behöva fylla på lite olja, men icke. Har inte behövt fylla på olja själv någon gång utan bara vid serviceintervallen. |
|
| Följande ska rivas: Toppkåpa, kamdrivning, kammar med tillhörande "brygga" där lyftarna sitter, och till sist ventilfjädrarna. Minst... | |
dalldall |
en frisk bmw skall inte dra olja.renoverade min 528 82,nya ringar o tätningar bla,drog ca en halv liter på 1000 mil.hade en 83 som gått 25000 mil,bytte bara tätningar,drog knappt 1 liter på 1000 mil!men visst har det stor betydelse vilket skick tätningar och framförallt styrningarna är i .nya tätningar på slitna styrningar är ingen superlösning precis.en bil som gått över 20000 mil bör man ej köra på 5-50 olja.prova en gång,500 mil senare var kammen slut!det viktigaste är att byta olja ofta!!! |
|
min 535a drog efter renoveringen in en cl på 400mil, rörde inte stickan det minsta.. och då spöades det. dock så byttes juh istortsett allt i toppen osv.. ;) /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Har kört 900mil sedan senaste oljebytet..har inte fyllt på nåt alls..kollade nivån igår..låg exakt på max..kör på mineralolja. //Roger ----- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.