|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, tog ut bilen ur idet en stund igår och körde några mil med den, efter nogrann varmkörning så drog jag på lite på 5:an och då verkade det som att den slirade, varvtalet gick snabbt från 4500 till 5500 rpm, alldeles för snabbt, kan nämnas att jag dessförinnan hade varvat ur den kraftigt på de lägre växlarna, samt gjort flera upprepade nedväxlingar till 2,3 och 4 vilket kanske påfrestade en del. Nu till frågan, kan man överhetta en koppling så att den blir så där konstig eller är det lamellerna som ska bytas nu, efter att ha kylt den lite så testade jag liknande varvtal på 5:an igen och då slirade den inte något alls. Kopplingen känns fortfarande trög och bra och tar där den alltid har gjort, ingen svampig känsla. Kan man byta bara lamellerna om det är de som är dåliga, eller måste man köpa en hel koppling? Hur länge håller en M5 koppling, den har varit bytt förut och bilen har gått drygt 20000 mil. //Sniffer | |
|
Är ingen expert men hur länge en koppling håller är upp till handhavande.Har kopplingen börjat slira så blir det knappast(tyvärr) till sig av sig själv. Möjligtvis att det är kopplings cylindern som är defekt och inte sköter kopplingen som den ska. Kompisen bytte på sin M5 3.8-93 som gått cirkus 11´mil, letade rätt på komplett koppling ink. urtrampningslager för runt 4tusen.Sen lämnade han in på bmw som tog runt 2tusen för jobbet har jag för mig...Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt |
|
|
Har talat med lite folk nu, det verkar som att den blev överhettad i lamellerna helt enkelt, den känns helt normal nu. Men får hålla koll på den i framtiden..och köra lugnare nästa gång.. //Sniffer |
|
|
Bytte koppling på min M5 i höstas. Ganska enkelt ingrepp. Min M5 hade gått 14500mil då..men hårt körd... Byggde iordning ett sport urtrapningslager till den oxå,för sporten har utgått i Sachs sortiment. Byt själv,för BMW tar 7000kr inkl materieal för ett byte. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
| Får jag fråga vad nyttan med ett "sport urtrampningslager" är? Och sedan bygga ett, hur går det till? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.