AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
463

Vågar jag köpa en importerad, ej reggad bil privat?

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Vad bör kollas?
Har s-bok, senaste regnr(tyska), chassinr, namnet på tyska ägaren, namn och nummer till serviceverkstad som gjort service.
Hur mycket bör man kolla om allt i övrigt verkar ok.
Stöld? Restskuld?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den stora frågan du skall ställa dig är "Går det överhuvudtaget att registreringsbesiktiga bilen?"

Det är inte helt ovanligt att folk importerar "modifierade specialmodeller" och sedan upptäcker att bilen inte kan regbesiktigas eftersom den är modifierad i exempelvis motorn.

Fråga säljaren (och dig själv) "Varför gör man sig besväret och tar alla stora kostnader att importera en bil till Sverige, och sedan struntar i att registrera in den?"
Ungefär som att springa ett marathonlopp och bestämma sig för att bryta 100m innan mål....

Det är inte säkert, men jag misstänker att det är något som inte stämmer riktigt med den bilen. Läge att vara mycket misstänksam!

Mvh
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Säljaren garanterar att den går igenom eller att han reggar in den på¨sig först. Antar att han inte vill ha för många bilar reggade på sig.
Aldric
Men du, vad ÄR det för bil??

Och som Johan B sa, varför stannar han nu, en bil med svenska skyltar på är ju så enormt mycket enklare att sälja.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Gör som så att du erlägger handpenning och reg bes bilen, går den igenom så fullföljs köpet.
Det luktar lite skumt.... Se till att han reggar den först så är du säker. Om han är seriös så gör han det direkt utan att klaga på antal reggade bilar på sig m.m.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Bilen är en E39 98:a 14000mil
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Eller följ med vid registreringen, går den igenom så betalar du reg annars gå därifrån.
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Gör en bildiagnos hos bilprovningen. Vid en bildiagnos borde de kunna säga om bilen går att registreringsbesiktiga. Kontrollera så att momsen är betald.

/Anders
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Om man löser regbesiktningen (ingår en vanlig kontroll besiktningn i denna föresten?) vad övrigt bör kollas upp?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla även det tyska Farzeugbriefet, där står det om bilen är modifierad etc.

Utöver detta är det givetvis viktigt att kolla alla de grejor som man normalt måste kolla vid privatköp i allmänhet och privatimportbilsköp i synnerhet!
Finns mängder av trådar kring detta: Sök inlägg!

Mvh
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
avn >> Bilen är privatimporterad, ej av firma så momsen bör väl knappast ha kunnat lyftas? (Enligt tidigare diskussioner i detta forum)
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
KP,

Det är möjligt. Jag är inte så insatt i momsproblematiken. Här står det mesta du behöver veta om moms.
Länk
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Behöver absolut inte va nåt skumt med det. I och med att man bara får importera en bil/år så e d många som gör så där. Han är förmodligen en hobby-importör som vill tjäna en slant, inget ovanligt med det. Är bilen fin å killen seriös ser jag inget problem. Finns dock mkt skumt folk i den där branschen..

jimpa
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Alpinajimpa:
Reglerna är ändrade nu, du får ta in hur många bilar du vill, men tar du in över ett visst antal (typ 8 tror jag) räknas du som bilhandlare och måste regga firma. Resten håller jag fullständigt med dig om.

MVH
Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes (nu på min oxå :))
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Aha, d viste jag inte, trodde d va fler än 7 här hemma som man måste regga sig som handlare. Man lär sig nåt nytt varje dag..:)

jimpa
Det är inte den här?

Länk

:)
A_
17
A_N
525iA -95
ang. import så snackade jag med nån byråkrat på rsv och han sa att det antal man får importera provas individuellt.... om du imp. 10 bilar till dej själv och har kvar dom så e det inget problem men om du säljer av dom direkt kan dom tolka det som att du gör det professionellt och kräva att du reggar firma vid lägre antal än 7 st /år
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.