AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.506

Högtalarupgradering E39: mellanregister+diskant

Sida 1 av 2
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Behöver upgradera mellanregister (2") och diskant (1") i min e39 med hifi-system som låter under all kritik, för en bil som kostar över 300tkr ny...
Har spånat runt lite och funnit med hjälp an bmwtips.com:

Diskantelement: är en 1" tums historia, passar med t.ex. några ur följande lista på mbquart
Länk

Mellanregister är en 2" tummare, passar med MBQuart MCD 51 , kolla på
Länk

Är det ngn som har installerat ovan nämnda element eller har erfarenhet av eget bygge /andra märken? Alla svar mottages med stor tacksamhet. Budget : 2000 totalt för 2 diskanter och 2 st. mellanregister.
Får jag napp, så låter jag bilradiohörnan i Lund installera snabbt och återkommer därefter med utförlig rapport

MVH Georg
(numera med alpines mp3-växlare i kofferten)

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
du har inte tänkt på att du kanske ska köpa ett kitt med diskanter och mellanregister/bas i stället för diskant och mellanregister?

Länk

MB Quart har ett fint mysigt ljud som jag gillar ( även Inifitny låter snarlikt)
Bilradiohörnan kan rekomenderas bra killar duktiga trevliga

MB Quart fanns tidigare att lyssna på på Hifi center (??) inne i Malmö vid Hemköp ( triangeln) dom hade även infinity 8 vilket även bilradio hörnan har (hade?)
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Tack för svar.
Mns_M3: Menar Du att jag skulle konvertera från 3-vägs till 2 vägs? Men den kommer 6 st. kablar per dörr från slutsteget, som är redan frekvensseparerade. Om jag hade en ren 20-20Khz signal så att säga från förstärkaren så skulle vi kunna bygga in ett delningsfilter, men nu går det inte... Signalen är redan delad.
Vad jag efterlyser är någon som har gjort denna modifiering på en e39 och har just bytt diskant och mellanregister till 1" och 2" respektive, utan att pilla på signalen från slutsteget.

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
ariston: passar mellanregistret ?vad jag vet är att diskanten skulle passa. Jag har länge funderat på att byta ut dessa element, har idag HIFI/DSP systemet..Vad kostar elementen?
mvh
George
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Hade ett MB Quart-kit i min E36'a som lät riktigt illa faktiskt. :-(
Är rätt säker på att diskanten var 1.0" DISCUS Tweeter Kit som du länkar till. Körde dock två-vägsalternativet. Allt var proffsinstallerat med en dyr CD-spelare och ett Nakamichi-steg som låter riktigt bra. Vet inte varför det lät så illa. Det lät schysst i butiken. Verkar som man bör gå upp något pinnhål i MB's produktlista för att det ska låta bra.

//MJ
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Bra tips, MJ. Att hitta diskanter på 1" är nog inte så svårt, alla har. Men mellanregister på 2", det kan vara lite svårare, ska kolla med visaton i Tyskland, jag minns att de hade rätt schysta element för några år sedan. Men om någon annan har gjort en sådan förändring på e39:an så är jag (som jag sa innan) tacksam för alla tips och beskrivningar.

MVH Georg

Discus är väl Quarts budget serie?? Man skall nog ha reference för att bli nöjd...
Jag håller ( som vanligt ) på Inifinty Kappa serien...*S*

Kolla lite länkar vetja:

Länk

Länk

CC
39
CCC-65
540iA -97, Schwarz II
Jag är också vädigt intresserad av att uppgradera mitt system, hur "sniket" som helst med galler i dörrarna utan högtalare i.
Men hur är det med förstärkaren i icke HiFi system, måste den bytas eller kan man använda den? och var f*n sitter den nånstans ?
Vore intressant att få veta vad du inhandlar ariston.

Ronny / BMWCS #3560

"Körglädje, är sann glädje "
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
ok, ser ut att bli en rtc 25 (mbquart, reference series, går upp till 40 KHz) på diskantsidan
Är det ngn som vet om en MCD 51 kommer in i dörren? (50 mm diameter)

CCC-65: Om Du tänker t.ex. på gallersystemet på bakdörrarna så är det INTE fördraget ngn. kabel av vad jag har hört... så det måste göras. Där får nog sitta en diskant med låg delning, kanske på 800 Hz, för att täcka in en lagom frekvensbit.

Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Installerar en infinity kappa 10.1 diskant på 1" tum på onsdag. Låter Bilradiohörnan (Lund) fixa jobbet och återkommer om hur det gick. Jag har bestämt mig för att låta mellanregistret vara så länge, det är egentligen klarheten över 8 Khz jag vill åt, och över detta område är originaldiskanten rent ut sagt usel för en så dyr bil som denna. Därför blir det diskanten som slängs ut till att börja med.

MVH Georg

Robsarve
MB och infinity har bra ljud om man är över 45 och börjar tappa de övre registren... Skämt åsido är de riktigt duktiga på mellanregister men titandiskanterna tenderar att låta lite väl hårt i mitt tycke.

Efter vad jag förstår tänker du behålla resten orginal, det går fint, men det är ju inte så kraftfulla saker. Det betyder att vll du spela högt så kan det låta lite ansträngt.

Bilradiohörnan är duktiga killar.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Var ligger Bilradiohörnan?
Robsarve
Gastelyckan, Lund

Länk
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
well, det blev inte av idag, de hann helt enkelt inte med, kommande tisdag är det sagt.

OffTopicAnm: Sony har kommit med en ngt billigare cd-växlare som klarar mp3 format. Enligt Henrik på Bilradiohörnan så ska den gå att interfac:a mot bmw:s I-bus, precis som alpine cha634 gör med protokollomvandlare.

Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
George: Infinity Kappa 10.1 diskanterna ligger på ~1000:- paret. exkl montering

Robsarve: Original sitter det 5" långslagiga baselement fram som kommer upp i rätt höga db-nivåer, kolla vilken e39:a som helst med "hifi-varianten" and you´ll see (hear). Har inget att klaga på basen i originalutförande, den rullar rätt bra med 4*50W slutsteget från Nokia, det är sista oktaven som gör att en subbaslåda med eget slutsteg behövs, och det är därför jag lät installera en sådan.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack Robsarve. Då ska jag ta kontakt med dem.

Hur är annars BRC i Malmö?
Robsarve
BRC är helt OK, men Bilradiohörnan har i mitt tycke kunnigare personal, mer service än sälj om man säger så..

Är man helt nöjd med bas och ljudnivå så finns det ju ingen anledning att byta. Vad jag menade var att slutsteg som pressas oftast faller ihop ljudmässigt och förstärker det vassa i en högupplöst diskant.
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Ok, nu blev det klart. tog ett par timmar.
Bilradiohörnan har installerat Infinity Kappa 10.1 diskanterna och de låter verkligen klart men ändå mysigt. Jag får till en bra ljudbild nu, ngt som inte fanns där tidigare, väl värt pengarna. Ok, den låter inte som mitt hemmasystem med de egenhändigt designade magnetostaterna på 150*60 (Apogee-kopior med 380 magneter), men det är en bil trots allt, inte ett vardagsrum...

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
aristron:

:) Du får inte bra akustik i ett vardagsrum heller.

Vad kostade installationen?
Får mig osökt att tänka på Farbror Barbro i Nilecity

" Det finns inga genvägar till det pääärfekta ljudet, glöm aldrig de..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.