|
|
|
|---|---|
|
jag tänker byta topplockspackningen på min 525 tds. Jag har tagit bort Insug, ventilkåpan och allt annat som ska bort, utom Kamdrevet/kedjan. Hur ska jag bete mig med kamkedjan/drevet? Ska jag slacka på kedjan så att går att ta bort från drevet så att jag på det viset kan lyfta toppen? Eller ska kedjan delas? Hur ska jag göra?? | |
| Har visst för mig att man kan plocka av drevet från kammen, stripsa dit kedjan på drevet så behöver du inte oroa dig över de blir fel när du plockar ihop grejorna igen. | |
|
Jag vet inte hur det är på 525tds. Men oftast så sätter du fast kjedjan på drevet med snöre/buntband så att den inte lossnar och sedan tar du bort kjedjespännaren och lägger drevet lite åt sidan och lyfter toppen. Fast innan du lyfter helt så måste du lossa tex vatten slangen som går ut från toppen på baksidan och allt annat du glömt ;) |
|
|
ok, så jag slackar kedjan å låter den sitta kvar på drevet som jag lossar från kamaxeln. Det ska jag nog klara av. Hur är det, behöver jag bry mig om ÖD nu när ja lyfter toppen eller är det bara viktigt innan jag sätter tillbaka den? En fråga till: det sitter en vakuumpump (tror det är det) som drivs av kamaxeln, jag har lossat den. Går den att sätta tillbaka fel? märkte det tyvärr inte så noga.. |
|
|
hilfe bitte!! är det inte känsligt när man stoppar tillbaka drevet på kamaxeln, att drevet kommer exakt rätt? eller är det som en krysskil som man inte kan missa? |
|
|
hamnar den fel så kommer kolvar och väntiler att krocka = inte bra alls... se til att motorn står i ÖD och se hur ventiler och vippor står när du plockar av toppen... och se till att toppen som läggs på står likadant på min var det iaf enbart möjligt att sätta drevet ett halvt kamaxelvarv fel 8dvs om man hade låst kedja mot drev, så att den inte kunde röra sig några kuggar) |
|
|
Bjornh/ när du som föregående talare sagt strippar fast drev o kedja se oxo till att du hänger upp hela paketet i sträckt tillstånd.Då slipper du oroa dig om att kedjan skall kugga över på veven.O motorn skall alltid ställas i ÖD . mvh trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
drevet kan sitter inte med någon kil därför att du ska kunne justera in kammvinkel då kedjan blir längre med tiden, låter konstig kanske men sträckaren sträcker bara upp kedjan på det glapp som blir med åren men kammvinkel ändras med och detta justera in manuelt genom att man lossar bulten på drevet lite och vrider det så att alla vinklar är som det ska. Så lossar du drevet från kammen se då till att du får tillbaka den på xakt samma ställe annars kan det kosta en del pengar om kolvar och ventiler slår ihop. Joakim Eriksson |
|
|
joakim E: handlar det alltså om millimeter-exakthet när det gäller drevet på kamaxeln? Hur fixar man det när det inte är nån kil? ritsar riktigt noga då eller? Sen undrar jag också hur jag lossar kedjespännaren så jag kan slacka på kedjan, jag har fått bort pluggen för hålet till kedjespännaren på blocket. förstår inte riktigt hur jag ska bända i hålet dock. |
|
|
jepp du får rittsa så att du vet var allt ska vara. det med spännaren kommer jag inte ihåg hur det var Joakim Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.