|
|
|
|---|---|
| Någon mer som känner som jag??? | |
Lasseman3 |
JA! Det är synd att denna underbara bilmodell inte får det utrymme den förtjänar! /Lasse |
|
Vadå komplett förutom 02? Den absolut mest betydelsefulla modellserien fattas ju, 00 :) Skämt åsido, är det någon som tror sig ligga inne med hyfsat kompletta uppgifter så lägger jag givetvis ut 02 i modellguiden. Jag har skam till sägandes luckor i min dokumentation. Däremot bör jag kanske fixa att få ut 00-serien, kanske inte helt men iaf någorlunda komplett. Mvh /Janne |
|
| Janne, vi har faktiskt haft en Mörkblå 2000-69a, men idag återstår endast BMW-originalfilten från den, kanske finns det någon instruktionsbok kvar någonstans. 700-modellen då? kommer ihåg att den väger "bomull" med pinsamt låg toppfart...har ett test med den i en tidning. Angående 00-serien, vilka fanns??? 1500, 1600, 1800??? vet att 1800 och 2000 fanns iallafall...2000Tilux hette en som också är med i ett test. Borde inte BMW-kunna hjälpa till med att rota fram information angående 00-serien. | |
|
Japp skulle vara kul. mvh trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Så, nu har jag fixat ihop en modellguide på 00-serien: Länk Fattas lite uppgifter som jag hoppas kunna komplettera med. Måste även leta fram en bättre bild på hajnosen. Den publicerade lämnar ju lite att önska :) Eventuell bild får inte vara copyrajtad. Jag skall försöka pyssla ihop en guide på 02-serien också, men det dröjer nog en smula. Däremot blir det nog ingen på 700-serien. Inte för att det inte är en skojig modell, med sin svansmonterade tvåcylindriga boxermotor på brutala 30 häst vilket räckte till en toppfart på 120 blås! Mvh /Janne |
|
| Härligt Janne, inte för att bråka men jag har för mig att toppfarten för BMW 2000 skall vara 170km/h i prick. ( Det stod i instruktionsboken samt även Automobil presenterade den siffran i sin "trio test"...mellan Volvo Amazon 123 GT, Alfaromeo (nånting :-), BMW 2000-Tilux (alla var vita). På Dansk motorväg kan jag berätta att den BMW 2000 från 1969 vi hade visade hela 190km/h mätarfart på plant underlag...(lämnade BMW kanske övervärderade siffror då eller angavs prestandan i den tekniska datan i underkant redan då? | |
|
FRIFART: Du har säkert rätt, jag har inte tillgång till uppgifter för alla årsmodeller och har tvingats generalisera en smula för att få ut något. Jag har en instruktionsbok från 1969 (troligen årsmodell -70) och den anger toppfarten på 2000 till 168. Skall försöka kolla upp noggrannare avd som gäller för vilka årsmodeller. Jag minns också Automobiltestet, har tidningen ligger någonstans. Även Classic Motor gjorde en liknande jämförelse 10/99 då man körde en blå 2000 -70 mot Rover 2000 SC och Alfa Romeo 2000 Berlina. Kul läsning. BMW´n "vann" jämförelsetestet :) 190 blås med en 2000, inte illa. Fast är det samma utväxling som i min instruktionsbok (4,11) så motsvarar 190 km/h ett varvtal av 7200 rpm. Men om man förmodar att mätaren visade 10 km/h fel så var varvtalet 6300 rpm, vilket inte verkar som en omöjlighet. Mvh /Janne |
|
| He he nu var ju jag tyvärr inte född när bilen uppnådde denna "fruktansvärda" hastighet, året var nämligen 1969. Jag skall verkligen ta och rota lite för att se om instruktionsboken ligger någonstans och passa på och fråga farsgubben hur mycket bilen varvade vid den farten. Fins det någon varvtalsregulator på 00-serien??? i så fall kanske 6300rpm ligger nära den, min 323a bryter vid 6600rpm enligt instruktionsboken jag har till den och det lär inte ske mjukt enligt källor (typ tänderna trillar ur som sockerbitar ur munnen när de slår i ratten när det hugger till). | |
| Kan alltid säg en till sak som jag faktiskt saknar, VRIDET på sammtliga modeller, det till och den är absolut PERFEKT. | |
|
Nu ser modellguiden nästan färdig ut....men kanske dags att slänga Z4an ditt oxå? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.