AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
944

Avgas fråga..E30

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Nu tänkte jag köpa mig ett sportsystem...men har ett litet dilemma..och någon fråga..

Vill veta om rostfritt ger annat ljud än vanligt...
Har kollat på Supersprint's och ferittas sportavgas till min 325a och undrar nu om skillnaden på ljudet kommer vara mkt? VIlket låtet goast? Har hört att rostfritt(feritta) låter extremt härligt..lite ettrigt?
Supersprint låter med dovt vad jag vet.. Stämmer detta ? Supersprint kanske är rostfritt det också? Jag har ingen aning;) Priserna är någorlunda jämna enligt mina uppgifter..
Någon som vet? Tack så länge..

Länk
stämmer att ferrita har lite ljusare å ettrigare ljud(på lite högre varv) mens supersprint har lite dovare,men långt i från orginalljudet...men ljudet beror ju såklart vilken tum du köper
ant
rostfritt har ett annat ljud. antar att det beror på materialets egenskaper samt att man kan göra väggarna i rören tunnare i rostfritt. dock inte så tunna som igentligen är möjligt på grund av att ljudet ska dämpas en del i rören.

Lazereye har rätt i att det blir ett lite ettrigare ljud med rostfritt.
dock så skiljer sig ett rostfritt system mer i ljud om det rä kallt eller varmt än en vanligt stålsystem. detta pga att rostfritt expanderar ganska mycket när det blir varmt.
tänk på det om du bygger så du inte hänger upp systemet för tight.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Vad händer då om man hänger upp det för tight ? Vad tycker ni jag ska välja ?

Ferittas e 2.5" och Supersprint är 3".. Vi pratar slutblås då ;)

Länk
ant
om du hänger det för tight så kommer det att epandera mer än vad upphängningarna klarar. inte så kul. men lätt att fixa vid montering. använd riktiga upphängingar som klalrar lite spel så ska det gå bra.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hur mycket skiljer i pris?

Får du dem för samma pris så hade jag valt Ferrita. Har hört mycket fina lovord om dem. Supersprints system tyckte jag nästan lät för lite på en E30, även om jag inte hört klagomål på dem heller. Skall tilläggas att jag aldrig hörde systemet på högre varv än ungefär 4000 :-/

Lycka till med ditt val, du blir nog toppnöjd oavsett vilket! :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
om du hänger upp de för tight så kan de ta i underredet om de vidgar ut sig vid värme,men de vidgar sig så lite så risken är ju ganska mininal att de ska ta i nånstans....

om man säger såhär...skulle helst välja ett 3" men hellre ett ferrita än ett supersprint + att de som avgör är ju priset
ajdå...va lite sen
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Så.. det fick bli supersprint ;) Gillar mer det dova ljudet ;)

Länk
JBR_
ChristianF: vad står ditt "R" för?

Mvh/JBR
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
JBR_: Kolla den tråden: Länk

Har nog inte fått riktigt bra svar påd et...

Länk
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
ChristianF:

Du kan väl medela hur det blev med ditt avgas när du fått det... har du någon bra bild på ett Supersprint?

Jag ska nämligen också inköpa mig ett avgas till min bil. Mitt val står mellan Supersprint och Sebring. Så det hade varit kul och se om du blir nöjd med ditt Supersprint. Tack på förhand

Länk - E30 körmaskinen nr.1
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Tryggvesson: Jag kan meddela så fort jag fått mitt system.. Kan fotografera det med digitalkameran och beskriva ljudet ;)

Länk
Va kosta systemet? funderar nämligen också på att köpa ett nytt avs.system...
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Man tackar Christian!!! :)

På Need For Speed kostar det 4.895:-

Länk

Länk - E30 körmaskinen nr.1
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Det priset stämmer överrens med både bildelsimporten och nfs...

Men på bildelsimporten står det att de kostar 4295:- på hemsidan...jag ringde och klagade och de sa att vi kunde deala lite..får se hur räkningen blir ;)

Länk
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Hehe din gamle räv!

snart åker suffletten ner! ;))
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Någon som har ett akruellt pris på Ferritas system till 325 -88
låter det mycket mer än original?
förhoppningsvis inte så det blir jobbigt va?
Länk

4495 kronor kostar det.
Troligen får du ett anpassat system byggt direkt på bilen för ungefär dom pengarna. Då kan du välja själv till viss del hur det ska låta.

/Anton
We
137
Weber
320i-76, 323i-80, 325 cab-90, 325 touring -03,
Jag har just satt på Ferritas system i min 325 -90. Visst låter det mer men jag är inte helsåld på HUR det låter. Det känns mer som ett mycket lågfrekvent (o)ljud än ett "rent" motorljud. Nu åkar jag ju cab så alla ljud blir mycket tydligare, i alla fall i låga hastigheter. Kanske är det något i upphängningen av systemet som spökar och ger någon oönskad resonans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.