AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
752

Pluggen på olje sumpen läcker...

Th
85
Thomas22
m535i E28
hejsan har ännu en problem med 325,jag märkte att den läckte lite olja på pluggen så jag försökte spänna den men den var helt lös och snurrade bara lungt,vad ska man göra ska man byta sumpen eller??tacksam för svar
Len
Tre alt.

Byt till en längre bult (ca 20 mm gänga), kanske funkar det

Sätt i ny gänga (helicoil) =måste demont. tråget pga spånor

Byt oljetråg

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Th
85
Thomas22
m535i E28
fan vilken helvete först växellådan nu detta
Len
Ett förtydligande till det första förslaget:
Det borde finnas såna längre oljepluggar att köpa hos BMW, det gjorde jag. Ger ju mindre belastning på gängorna.
Sedan kan man förstås borra ett litet hål ("radiellt") genom bultskallen, så att man kan låsa den med tråd. Då behöver man inte frestas att dra pluggen lite extra, den ramlar inte bort i alla fall.

Men om du provar med en längre plugg (förutsatt att den du har är kort) så kanske det finns gänga kvar längre in i hålet i tråget?

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
ant
ajaj.. om den går runt nu så lär det ju vara rent på gängor där den har setat. vilket dels har resulterat i spånor som förhoppningsvis inte har hamnat på fel sida av tråget.
dessutom om du bara drar dit en ny lite lngre plugg i hålet så kommer du att beslasta gängorna med ett högre tryck vilket kan resultera i samma sak igen.
det bästa i detta fall är nog att ta bort tråget och sedan kollaom du kan gå upp i dimension för att montera en insatsgänga typ helicoil.
annars är det väl ett nytt tråg som gäller.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.