AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.309

Tips/råd ang fläktmotstånd E34

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Hej!
min 525:as fläkt går endast på fullt och jag monterade bort fläktmotståndet som det stod i mektipset här på POWER, det var lite annorlunda mot E32:an men det gick bra. kollade lödningar osv. men utan resultat, fick tag i ett kort på¨karstorpsbildemontering i norrköping och köpte det, monterade det men det vart ingen skillnad... dom sa att dom testar allt sånt innan dom demonterar bilen och det tror jag på då de verkiar seriösa (fick byta tillbaka). pratade med BMW i LKPG och det som var kvar att göra var att montera ner mittkonsollen för att se om reglagen till fläkten var hela där annars var det bara att lämna in bilen på felsök hos dom.... nu är jag både fattig och snål så jag undrar om nån vet vad det kan vara för fel, kan det vara nåt mer som jag borde undersöka? vet ju att man kan få en del bra tips från diverse hemmapulare :) ytterst tacksam om nån vet nåt om detta!

Frazze
Kan vara att fläktmotorn kärvar och orkar bara gå igång när den får full spänning.

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Ska kolla det i helgen så nu samlar jag bara info, kommer att återkomma med svar när jag vet. alla svar kommer att kollas upp!
MB:En bifråga bara, hur känns bmw med automat? har bara kört volvo,saab och mercedes och den enda som verkade vettig var faktiskt mercan! är inte dumt med automat tror jag!?soppaförbrukning?

Frazze
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej. jag hadde samma problem med min fläkt för några veckor sedan och har du rivit på högersidan om konsolen och har ac ibilen är det säkert styrenheten till ac du haft bort. Fläktmotståndet sitter i så fall snett ovanför till höger om gaspedalen alltså på väster sida av konsolen,det är brunt och sitter instucket i en luftkanal(kyls av fläkten)och är uppbygt av några spiralformade motstånstrådar och en bimetallsäkring som är nitat (det fans inga lödningar på motståndet om jag minns rätt)mot kontakterna på den bruna plastsockeln som syns när du tagit bort den klädda kåpan brevid gaspedalen. Hoppas det går bra med felsökningen.
Lasse.
Da
8
Da9L
320 -93
Håller med Lasse, jag tror att det är motstånden till fläkten du skall byta, och det är de spiralena han pratar om. Kostar under 250kr för hela den delen.

/Da9L
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
jajamen... visste att nån visste något om detta. alltid kul att fråga om nåt här på forumet! hur fanken skulle man klara sig utan det :) .
det är lite skillnad i pris .... styrenheten till ac:n kostar 2085kr (ny, och beg 900) och nu hoppas jag att det är motståndet för ca 250kr istället...:) :)

Frazze
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
frazzeribba: Sågade MBs automat så fort jag kört en BMWlåda.
MB är bra men det finns bättre.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Har just fått fläkten att fungera för 225kr:)
vill tacka alla som känner sig berörda!
Vad fanken skulle man ta sig till utan detta forum när inte ens dom på BMW kan lösa problemen?
var lite meckigt att få ut fläktmotståndet.... två brutna naglar och en blodig knoge +225 riksdaler men det var det värt:)

Frazze
Da
8
Da9L
320 -93
Synd det där med naglarna Frazze. :o)
Jag tror att BMW-verkstäderna försöker tjäna "lätta pengar" på detta typiska bmw-problem, byta fläktmotstånden borde vara det första de tipsar om vid denna "symptom".

Kör så det ryker!
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Da9L : håller med dig! man litar nog lite väl mycket på verkstaden, speciellt jag då som inte är så jäkla haj på hur man ska göra....har väl inte tummen mitt i handen utan är väl bara inte så kunnig på bilar, men man lär sig efter hand speciellt när man har detta underbara forum till hjälp!!!

Frazze
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.