AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
464

Hur mycket kräm kan man klämma ut ur en m3 (3.2l) motor?

Ola Petersson
Tjenna!!!

Jag undra hur mycket kräm det går att pressa ur en 3,2l m3-motor. Är det någon mening med smidda kolvar, lättade kammar, svänghjul etc. eller är redan m3- motorn så pass optimerad redan att det är dumt att ge sig på och mixtra med den. Om man slänger dit en kompressor gemfört med en stor turbosnurra, vilken effekt skillnad blir det? Är det någon har som har pinnat sin m3-motor.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Utan överladdning så kan du plocka runt 450hk. Räkna med att byta allt och betala åtskilliga hundra tusen...

Med överladdning är 1000hk fullt möjligt, kostnad som ovan eller mer.

Effekten blir samma med samma laddtryck oavsett om du använder turbo eller kompressor. Skillnaden består främst i att kompressorn förbrukar effekt (till skillnad från turbon) men saknar lag (fördröjning).

Kiip Spiiding!
Robbe-LKPG
Om du ser till att topplockspackningen går så du får in vatten i oljan så kan du nog få ur lite KRÄM ur motorn :))

Tror nog att det går att bygga 1000 hk ur en M3 maskin under 100000kr om man skulle vilja det. Förutsätter naturligtvis att man gör mkt själv, men materialkostnad borde inte överstiga det inklusive styrsystem,kolvar,stakar och en billet vev.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hallå..........

Vart beställer man en billet vev??

//Jesper
Jesper: Här är ett par alternativ där du kan beställa en "Billet" vev:
Länk
Länk

mvh Ante
Det var den övre av de två tror jag som jag skulle få köpa genom en firma för ca 15000kr. Kostar väl kanske 20-25 om man inte får handla billigare. Vill ha....
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hellre 25 000:- på en vev än ett turboaggregat.........

Eller???

//Jesper
Lätt, en turbo ska förutom att den ska vara stor vara billig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.