|
|
|
|---|---|
|
Tjena tänkte höra om det är någon som vet något om detta. Min låda vill inte växla som den ska längre, ibland måste jag varva ur bilen så den lägger i nästa växel, eller så kan jag dra till läge 4 och sedan till driven igen, och då kommer nästa växel. Är tacksam för bra tips. PB | |
|
Petrus, börja med att kolla oljenivån och färgen/lukten på oljan. Du måste ha rätt nivå och oljan skall helst inte vara mörkt brunsvart och absolut inte lukta bränt. Fel nivå eller en termiskt överbelastad olja ger dålig växling. Ett byte av olja + filter gör ofta underverk med lådan. Kom även ihåg att byta packning och eventuella o-ringar. mvh MW-Guru |
|
|
Lämna in den och få oljan bytt... Kolla också att inte oljekylaren läcker lite olja, knappt märkbart, men med tiden så får du för lite olja i lådan... Hade samma problem och fick byta oljekylare. om du sträcker ner handen mellan motor och kylare, känner du att det fins en fet hinna på plastenskyden under motorn kan kylaren vara läck. Inte ett helt ovanligt problem |
|
|
Ja, vi får prova med det först, jag ska till BMW på tisdag och byta olja och filter, tack för svaren. Hoppas våren kommer snart så man kan få på sommarhjulen!! PB |
|
|
Hej Petrus,har själv en 540A-T-94, mitt problem är att 5:an slår hårt i, sist jag var hos BMW-handlaren fick jag besked att oljebyte-filterbyte skulle hamna runt 2500:-. Troligtvis har även Du en sluten låda dvs det finns ingen oljesticka eller påfyllnadshål, dessutom ska oljan vara förvärmd när verkstaden fyller på nivån kollas genom diagnosuttaget. CC |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oljan ska hålla +30 grader dvs nästan jummen :)) ///MVH Hasso Länk |
|
snocke: Självklart finns påfyllningshål för lådan. Tror du verkstäderna trollar dit oljan ;) Det är en upphöjning på tråget med plugg som är påfyllningshålet och samtidig nivåindikering för oljan (dvs man fyller på tills det rinner över). |
|
|
Hmm lite okunnig med det där oljekylaren var sitter den???och är den stor och hur ser den ut???? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
kane:givetvis vet jag vad upphöjningen i sumpen är till, men därifrån till att tipsa petrus att byta olja och filter är steget långt. Möjligtvis skulle Joe Labero lyckas med tricket att få i oljan med pluggen i. CC |
|
|
framför eller bakom den vanliga kylaren, mins inte riktigt, men känner man under den/dem på det plast skydd som fins under motorn så kan det finas en oljehinna om oljekylaren är läck... Be någon hjälpa dig att titta eller rulla in på bmw verkstad... en ny låda är bra mycket dyrare. Hoppas det löser sig |
|
|
Ja, då var oljan och filtret bytt och det blev bra, jag bytte ju själv sist och trode inte det var så noga med tempraturen på oljan, men det var det. Och oljan ska vara 30-50 grader i lådan när man ska fylla på en sista gång. PB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.