AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
529

Vilken bmw bör jag sattsa på?

Tjenare tjenare!¨
Jag är helt ny på detta forumet. Jag har nu en nissan 200-92 som jag tycker är en jäkligt go bil. Se länken i min signatur om ni är intresserade. Men nu är de såhär att jag är alltid sugen på att byta bil. Oavset hur nöjd jag e typ. JAg skall köra min pärla ett år till men till hösten eller nästa vår är det antagligen aktuellt att byta.

men de hör itne hit frågan är nu igentligen:
Jag funderar lite på vilken bmw man skall sattsa på. jag vill som alla andra ha en i toppskick som gått under 15000 mil. Väutrustad med en fin motor, . Det skall vara i 3 serien då jag inte är intresserad av större. Har tänkt lägga ca 80-120 tusen.

Jag har haft funderingar på en 325 eler 328 men fårgan är igentlgien hur stor skillnad det är mellan dom två bilarna. Har hört av många att 328:ans motor skall haa så mycket mer kräm fast de bara skiljer 40 nm på dom typ. e ju samma hkr. Vilken är prisvärdast av dom? man får ju e nyare 325 istället.

Någon som kan berätta lite om skillnaderna som helst har provkört båda.

Sen har jag funderat lite på m3 an me men för en 120 tusne får du inget fint exemplar direkt, sen har man försäkring, dyra reservdelar, skyhög bensin förbrukning osv. Att ha en brutalt snabb bil är inte första prioriteringen faktiskt.

Den enda bmw jag kört än så länge är en 320 95:a och den va jäkligt o att köra. de 150 hkr kändes rejälv pigga faktiskt.

Ni fattar säkert lite vad jag e ute efter i den här trådenn, vad får man för bmw i 100 tusen kronors klassen? vilken är mest prisvärd?

min krav är:
välvårdad såklart helst toppskick.
inte äldre än 94.
minst 325.

Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx.
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
325, slutade tillverkas -95 för att sedan tas upp igen nu de senaste åren, men den lär du inte få tag i för 100 papp....
328 kom 95 och är bättre bottendrag i, 325:an måste varvas mer.
tror 328:ans effektuppgifter är lite låga i förhållande till verkligheten.
Du borde kunna få loss en 328:a 96 eller 97 för de pengarna.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tyckte du att 320:n var pigg så lär du tycka en 325 går som ett spjut. Mellan dessa motorer skiljer massor.
Till valet om 325 o 328 kan söka på tidigare inlägg och se vad folk säger, själv tycker jag att karaktären på 325:an är roligare (busigare) men i 328:an slipper man dras med ett väldigt dåligt bottendrag. 328:an är mer civiliserad och trots att det inte känns, ganska klart snabbare också.
Provkör och gör ditt val är mitt tips. :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Att säga att 325 har väldigt dåligt bottendrag är väl att ta i....
det är ingen 328:a men den kommer ju iväg rätt raskt....
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hej Freestyle och välkommen till BMWPower. Kul att se att du tänkt konvertera till bilägare ;-)

Till hösten, när du tänkt byta, borde du utan problem kunna hitta en fin, välutrustad 328 för dina pengar! Kan du leva med högre driftskostnader(???) hade jag dock siktat på en M3 3,0 eller en M5 E34.

Lycka till med ditt köp!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, okej jag tog i lite. :))
Men faktum är att jag störde mig lite på det mindre bra bottendraget när man åkte på hög växel. Däremot så är karaktären ruskigt rolig dom tillfällen man gasar lite friskare, roligare än min nuvarande bil helt klart på den punkten.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

skrev i nte att 320 va pigg, skrev att den var välidgtpig i förhållnade till 150 hkr. min peugeot 405 mi16 hade samma häst men kändes inte allt lika pigg. gick nästan lika fort men vägen dit tog tid:)

jag vill ju inte ha något som går sämre än min nissan 200 så minst 325 i alla fall. den går la sämre men e nog rätt likvärdig.

ska jag ha en m3 så blir det 3.2:an köper ingen m3 som är närst värst:) som jag fattar så skiljer det endel på 3.0 och 3.2 :an
nyare m3:an e la vassare ändå men den e ju fantasi dyr.

tor de kommer bli en 328 tillslut, vad gäller att den är tråkigt med jämnt drag så håller jag med er, även golf vr6 e jäkligt tråkig då den år bra men drar för jämnt.

men sånt brukar gå att åtgärda med chipp, avgas, sportfilter mm. då brukar dom varva goare.

ska se vad de blir för bil..

hur håller dessa bilar annars? motorer mm. e de mycket sönderkört eller?

Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx.
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Freestyle,

BMWs motorer är generellt av mycket hög kvalité och M52(den som bl.a. sitter i 328) är inget undantag. Hurvida bilarna är sönderkörda eller ej är alltid svårt att bedöma, du får gå efter skick och dokumentation på den specifika bilen du tittar på, omöjligt att bedöma överlag :)
Hej!

Jag har haft fyra(!) Nissan 200 och en 325:a (e36) samt tre 328:or. 328:an är helt klart den bästa bilen av dessa inget snack om saken. 200:ans största fördelar är att den drar lite bensin om man kör lungt samt att den är lätt att trimma. När det gäller väghållning upplever jag BMW som betydligt bättre gäller även accet (gäller 328, 325:an är ganska jämn med 200sx). Motorerna håller nog bättre än på 200sx (fick byta vevlager på två jag hade). Sedan så är det ju billigare reservdelar till BMW samt lättare att få tag på delar.

/T.P.
Länk
T.P jo att bmw är en goare bil än nissan 200 kan jag hålla med om, men inte för samma pengar.

ja menar för 60 tusen får du en rätt fin nissan 200 i bra skick. de får du inte en 328 för. eller hur?

och en 325 e ju inte så aktuellt då jag inte vill få en bil som går sämre.

ska kika på de här med bmw sen, mycket möjligt de kan bli en sådan till hösten. ha d gott alla
Visa användare
130
Eber
325i -87
Kul att en nissan200-ägare är beredd att sadla om! Jag har väl inget direkt nytt att tillföra diskutionen men det här med motorer vill jag lägga in mitt veto i.

Du kommer ju aldrig att få den trevliga (?) turboknuffen i en Bmw sålänge du inte turbokonverterar. Personligen så tycker jag att ett jämt drag över registret är det skönaste, även om en sparkande 200sx är kul det med.

Ska du på allvar göra din bil mer aggressiv så är det andra kammar som gäller, då kan vi börja snacka om kul varvning, även på Bmw:s sugmotorer. Min bil är rätt klen under ca 4500rpm, sen vrålar det till och det roliga är igång på allvar. Jag har vassare kam + sportauspuff. Sävliga att varva blir de garanterat inte med rejält trim.

Nu radade jag väl i princip upp det alla redan visste... men lycka till iaf!
Som jag sa innan så har jag kört en golf vr6 lite granna. är ju en v6 på 2.9 liter, inga raka 6or som i bmw men antar att motorkaraktären är ganska lik 328.

Den var en av de tråkigare bilar orginal jag kört. Drog jämt hela tiden, ingen knuff nån stans och kändes i och med det relativt slö.
Men sen åkte jag med polarn som har en vr6:a med sportfilter, sprotavgas, racekatt, planad topp. OCh den var jäkligt mö varvvilligare och kändes piggare. så jag antar att ungefär samma känsla märks med en något trimmad 328. och de trimmen som golfen hade lär nog kommit på min 328 fast med något vassare kammar oxå.

Jag älskar turbo bilar, du får en knuff dom går bra, lätta att trimma, dricker lite bensin om man inte gasar jämt.
och jag tycker nissan 200 är en kanon bil. Väldigt rolig bil för pengarna.

Men när man kollar på race mm så är en m3:a något extra, ett jäkla gott ljud i dom och dom går som spjut.

jag är inte frälst i bmw, tycker de e sjuka försäkringar, de dricker mö bensin och dyra i reparationer.

Men jag gillar bmw:s motorer. dom är speciella faktiskt.

Jag vet inte vad man kan få för rolig bil i 100 tusne kr klassen har kollat på dessa lite:

bmw 325, 328, m3
nissan 300
mitsubishi 3000 gt
volvo 850 t5
corrado vr6
audi a4, a3
mfler.

vet nte vilken de kommer bli men kommer inte på några andra roliga bilar.

Skrev här främst för jag ville veta hur stor skillnaden igentligen är mellan 325 och 328 men de går nog bara att ta reda på genom provkörning antar ajg.

tackar för alla svar men i sommar blir det nissan 200. om jag ine e helt förälkad till vintern så blir det kanske en bmw eller nåt nnat kul.

Att BMW är dyra att reparera i förhållande till 200sx stämmer inte riktigt. Motordelar till en 200sx är DYRA. Motorerna är väl nästintill handbyggda och det är inte alltid man kan ta grejor (tex vevlager) från en 200:a och sätta i en annan. Men man får jäkligt mycket prestanda med tanke på hur billiga de är i inköp.

Av de bilarna du har räknat upp så hade JAG valt en 328:a. Nissan 300 och Mitsubishi 3000 är inte direkt gratis att äga, det finns inte mycket piratdelar eller delar från skroten att få tag på.

/T.P.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.