|
|
|
|---|---|
|
Hörde nått om att de går å kolla på nått sätt om den skulle va om ställd.. typ bara vrida på nyckeln eller va de var ! | |
|
På e36 är de säkra sättet o köra den till Bmw o få mätarställningen verifierad genom ljusmodulen. Något annat tricks tror ja inte fungerar. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Stoffe, Att vrida nyckel och trycka trippmätaren säger inget om hur långt bilen har gått. Det är båg! Åk in på Bmw om du vill kolla den :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| På E36 före 96-97 så finns det inget sätt att verifiera, utom då optisk bedömning | |
|
Begär registerutdrag från Bmw på service & garantireperationer m.m. Matcha mot din servicebok så ser du om det stämmer... ///Tobbe |
|
| Service får du inte reda på den vägen, bara garantirep. | |
|
Precis.... Mvh. Robban Johansson |
|
|
Så man kan alltså inte få fram exakt miltal på en M3 före -96? Trodde dom kunde kolla det på dessa med.... Jaja... Mvh. Robban Johansson |
|
|
Varje mätarskruvare av rang leverar alltid med en falsk servicebok och utbytt ljusmodul. Om du vet var bilen är servad kan du ringa dit och fråga vid vilka miltal den är servad. Du kan också verifiera att serviceboken inte är falsk (d.v.s. att de faktiskt har servat bilen). Detta under förutsättning att den servats hos BMW. |
|
|
Ljusmodul som är utbytt syns ju. Tillverknings datum bla. De ska vid byte på auktoriserad firma dokumenteras i serviceboken osv. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Vart sitter den här ljusmodulen? Serviceboken var givetvis inte falskstämplad. Dock ej alltid servad på BMW. Mvh. Robban Johansson |
|
|
Det går INTE att kolla mätarställningen genom ljusmodulen på en E36:a! /T.P. Länk |
|
|
Tack för dom svaren jag fick ! i dag ska jag åka å kolla på en bil.. De kan bli en bra affär som fan.. å inte.. de är lite de spelet är! men jag tror på en bra ;) |
|
|
Desutom så bytar man inte ljusmodulen utan man programmerar om den också. /T.P. Länk |
|
|
T.P: När du programmerar om ljusmodulen med den nya mätarställningen så syns detta. de syns när nerladdningen senast blev gjort. e de då en 99:a där nerladdning till ljusmodul gjorts 2002 så kan man börja undra. De står en del om detta i import guiden. bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
wendtan: Nu är jag inget proffs på mätarskruvning men jag kan tänka mig att allt som går att läsa av går även att ändra tex datum. /T.P. Länk |
|
|
T.P inget är omöjligt men som jag förstått de så är de väldigt svårt o programmera om all mjukvara i ljusmodulen. Jag vet bara hur systemet fungerar komunikations mässigt samt hur Boschs datorsystem e uppbyggt. (Jobbar med siemens buss system samt komunikations moduler dagligen (Automatiosningenjör) Och alla säger att de e väldigt lätt att manipulera mätarställningen, de stämmer om vi pratar om den synliga mätarställningen i mätarhuset. Ljusmodulen är programmerad för att fungera med just denna bilen den sitter i. Vill understryka att ja absolut inte har någon erfarenhet av mätarmanipulering men jag vet i princip hur systemet fungerar. har du läst i import guiden? bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Wendtan: Kolla din mail. Tyvärr så tror jag att en del av det som står i importguiden är lite inaktuellt, exempelvis omprogrammering av ljusmodulerna. /T.P. Länk |
|
|
T.P.: Om det är inaktuellt det som står (jag har inte läst den själv), så maila gärna de som är ansvariga för den också då det är ganska viktigt att det står rätt i den ... Angående servicebok så kan den vara fullklottrad med stämplar. Dock kan den fortfarande vara falsk. Har varit med om det, en service bok full med en massa stämplar från BMW Niederlassung München. De hade dock aldrig hört talas om bilen. |
|
|
T.P ska göra så när ja kommer hem. De är ju som konstateras ovan väldigt viktigt att de står rätt saker i importguiden. De skrevs i samband med att Johan köpte sin m5:a o de var väl i höstas? har de hänt något sen dess? bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Inte heller alla servar juh sina bilar hos BMW-handlare då det finns lika kompetenta och även bättre ställen. Då syns juh tyvärr inte servicarna i BMW´s datorer heller. Man får nog mest bedömma allmänskicket på bilen samt motorkaraktär osv osv. Sen tycker jag att lika mkt som bilen ska ge mig ett gott intryck ska säljaren av den oxo göra det. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.