|
|
|
|---|---|
AlpinaCab |
Kan någon rekommendera någon annan dimension än 265/35-17(9 tum) bak? Orginalstorleken är både dyr och spårkänslig. Har fått för mig att 245/40 kan vara ett alt. tacksam för svar |
AlpinaCab |
Ingen? |
| Det vet nog gummiverkstäderna bäst. fråga dem. | |
AlpinaCab |
Har gjort det, men vet sammtidigt att det finns väldigt kunniga människor på det hät forumet. Så jag ville även fråga här... :) |
|
Har försökt med diverse andra dimensioner utan något vidare resultat. M.a.o det är garanterat bäst med orig dimension,har aldrig uppfattat detta som "spårigt" Ang kostnad så finns det andra tillverkare förutom Michellin som producerar 265x35x17 även om dom inte är många. |
|
AlpinaCab |
Hej Wanderlei, Okej, är det någon dimension som du tyckte var "okej"? Vilka däcktillverkare gör 265/35-17 däck? Och vet du vart jag kan köpa dessa? |
|
För e34'or har BMW haft både 245 och 255 som standardbredd på däcken till 9"-fälgar. Både 245/40-17 och 255/40-17 bör passa utan att du lägger dig utanför +/-5% gränsen för förändrad rullomkrets. Gå in i tabellen och titta vad det är för rullomkrets på däck till din bil (265/35-17 är inte med men ligger på ca 1880 mm); Länk |
|
|
Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att det är Dunlop. Ärligt talat så har jag inte varit nöjd med ngt annat än original. Har för tillfället 18" på bilen men ångrar starkt det bytet,skall försöka komma över en uppsättning 17" igen. Prova ring Skanstulls Däck i Stockholm,dom brukar kunna göra riktigt bra priser. |
|
|
Mig veterligen gör bara Michelin och Yokohama däck i storleken 265/35-17. Man kan även sätta på 265/40-17 men detta är ingenting ALPINA rekommenderar att göra. Enligt ALPINA är chasit optimerat för att passa till egenskaperna till Michelin Pilot Sport. Hur man gör detta fick jag inte reda på under mit besök i fabriken föra sommaren. Tillgången på 265/35-17 MPS kan vara ett problem ibland ...det är ju inte världens vanligaste dimension. Jag köpte mina via Länk snabbt enkelt och betydligt billigare än de stora leverantörerna. MVH Uffe |
|
|
Även www.dackonline.net har 265/35-17. Jämför utbud och priser med de andra dimensionerna nämnda ovan. Ganska stor skillnad.... |
|
| Jag satte på mina sommardäck igår....idag snöar det...mit fel..sorry :) | |
AlpinaCab |
Tack för alla svar, Ja, det här bir svårt. Ska man lägga ut ca 2700 för ETT bakdäck och köpa "original", eller vara lite snål och köpa 245/40(Toyo eller liknande) och komma undan för halva priset. Nu vet jag ju att Wanderlie har provat detta med besviket resultat. Uffe K, även jag längtar till "sommaren" så att jag får ta ut skönheten. Frågan är bara hur stor skillnad ett ex. 265/40 däck gör gentemot orginalstorleken. Att det svider i plånboken med original finns det dock ingen tvekan om.... :) Kane, om jag läste tabellen rätt så tror jag att 245/40 är den dimensionen som passar bäst. Och då finns det ett prisvärt Toyo däck för drygy 1300 kr hos just däckonline. |
|
Varför snåla på en så viktig detalj som däcken? 10' för helschyssta däck eller 6' för några som du kanske blir blir jättemissnöjd med. Däcken håller väl året ut iaf, beroende på hur man kör förstås. Med en så fin bil som du har (?) är det nästan oförskämt att snåla på det enda som håller dig kvar i asfalten :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Det kan verka något märkligt att en så pass profesionell biltillvärkare som ALPINA har byggt sina bilar enbart för MPS. man har kanske ett förmånligt avtal med Michelin? Eller att man sliper att ändra på Chamber vinklarna när man sätter på ett annat däck av annan dimension.?? AlpinaCab: Frågan du måste ställa dig är hur aktivt/hårt kör du? Om du för det mesta bara kör lungt och behagligt rakt fram är det nog Ok att köpa en biligare dimension/billigare däck. Om du kör aktivare bör du nog för din egen skull välja det däcket som ALPINA officiellt förespråkar...265/35-17 MPS |
|
|
Passa även på att kolla www.dackonline.net , det var där jag införskaffade mina däck för c:a 9000 för hela uppsättningen. Jag träffade inte på några andra som tillverkade den dimensionen när jag letade efter alternativ, så vill man ha orginalstorlek är det nog Michelin som gäller... /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Angående alternativ, fick just höra av en arbetskamrat att det skall finnas ett däck som heter Champira eller något liknande som håller 265/35 17" för billig penning! Tydligen ett Pirellitillverkat däck... Återkommer med länkar snarast... /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Hmm, det gick fort att hitta, Champiro HPZ tydligen. På denna sidan finns inte "vår" dimension men enligt gummiverkstad finns de att ta hem för runt 2000-lappen / bakdäck. Länk /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.