|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har tittat runt på alla inlägg angående startmotorn på 750, men fortfarande inte hittat några detaljerade tips på hur man mekar av starten, endast beskrivningar av div problem.... Fråga 1. Måste man plocka av det främre avgassystemet för att komma åt? Fråga 2. Eller kan man möjligtvis komma åt uppifrån med något specialverktyg utan att hålla på med avgassystemet? Fråga 3. Vad för vektyg krävs det för att klara detta jobb? Vore tacksam för svar. Ps. Om du ev skulle ha en start liggande, kan jag vara intresserad av den.... Sune | |
Paap Reeder |
Hej! Du är ingen lyckost med detta framför Dig. Skall starten bort måste du riva hö sidas båda rör från grenröret till katen. De 2+2 bultarna som håller byxrören är inte lätta att tas med - fråga svardska. Får att lossa starten måste Du komma åt den övre mutterskallen som "ligger an" mot torpeden. Jag knåpade ihop ett långt långt skaft ur två hylsnyckelsatser och "körde in den över lådan". Sedan behöver Du en böjd s k "startmotornyckel". Vill minnas att det är 17 ring. Finns på OK. Kan behöva värmas för att stukas om ngn grad. Varför måste Du riva ur starten? Är det enbart bakgavelbussningen som glappat upp och som gör att ankaret går mot statorn ... så finns det "en pillerimojmöjlighet" att lossa enbart bakgaveln och byta den. I startmotorn finns en planetväxel. Har Du en före -89 så är planethjulen gjorda i plast vilka efter ett antal starter har tendens att "dela upp sig" i mindre delar. Jag har gjort denna resa på min. Har Nu en nyrenoverad start i reserv. Priset på den ligger på ca ca 2-3 lax. Alternativt kan Du köpa en beg men renovering + delar på Bosch (Du kan köpa hela ankaret och drevsaten (tror jag) för ca 3500:-) gör att Du kommer att hamna i 3-5000:- segmentet. Sedan är det ju fråga om vad som är kass på Din. Är det gavellagret så får Du räkna med att ankaret är kass. Pillar Du isär Din så meddela mig vad som är kass. Kan vara intresserad av Din trasiga. MVH /// Paap R |
|
Tack för de goda råden! Problemet med min är att när motorn är kall, funkar starten ibland. När den är varm vill inte solenoiden greppa in i svänghjulet, alt den greppar in men den driver inte runt motorn utan snurrar obelastat. När bilen stått tils den blivit kall (5h) så kan det hända att den funkar efter lite trixande med tändningsnyckeln. Tror att det kan vara planetväxeln som har gett upp hoppet. Hur som helst har jag fått tag på en annan beg start för 800kr. Behöver bara hitta ett garage med lyft..... Sune |
|
|
Tjena sune... Du behöver inte alls skaffa en starmotornyckel eller några andra speciella verktyg vägen till starten e lite knepig men går att lösa med en 3/8 hylssats o några fasta ringnycklar .Bytte precis min egna start förra helgen..om du vill veta någe speciellt så hör av dej.... |
|
Paap Reeder |
Hej Sune! En tanke slog mig ..... har Du alla kuggar kvar på startkransen??? Tänkte på det då Du skrev att starten bara snurrar i visst läge. Om Du kan trigga fram felet igen så vrid motorn vid torr.dämparen moturs ngn grad och prova igen. MVH /// Paap R |
|
Sådärja! Nu slapp jag det problemet, sålde bilen idag med kass start. (25000kr) Killen fick den nya starten och fick pruta 1000 spän extra på bilen. Tyckte det var en väldigt bra deal med tanke på att jag slapp ett jädra stort och slitsamt jobb..... Sune |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.