|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Nu har man kommit på hur kul det är att byta ut en generator på en 750... Det är inte så svårt. Jag stannade med bilen och gick in på BMW för att hämta några delar. När jag kom ut så startade bilen som vanligt, dock med ett par konstiga fel... 1. laddningslampan lös. 2. ABS lampan lös. 3. Parkerings lampan lös (handbroms) 4. ASC gick inte slå av 5. Bilen gick in i "bring me home" med följd att den dels startar på treans växel samt att den bara går på 6 cylindrar. Jag styrde hemmåt och under vägen hem så började strömen att ta slut så system efer system slutade att fungera. På infarten så lade även styrservot av att hjälpa till, detta beroende på att det är servotronic i våra bilar. Det behöver ström för att fungera. Hem kom jag i alla fall! Vad gör man nu? Åkte iväg och köpte ett nytt laddnings relä 245:- hemma i garaget så tog jag fram lilla Kamasa spärr satsen med 13mm, 10mm, 8mm smt 7mm hylsor. Ta bort plus på batteriet innan du börjar! 1. Ta bort kylarmaskering samt fläkt 2. Ta bort kylarslangen ovanför generatorn 3. Ta bort luftburk samt luft mängd mätare Sätt nu en bit kartong mot kylaren så slipper men förstöra den samt fingrarna.... 4. Ta bort generatorrem samt spännare, en 13mm mutter samt 2 st 13mm bult. 5. Nu är det bara en 13mm bult till rakt under generatorn, ta bort den. 6. dra vinkla generatorn framåt mot kylaren och nu kan man välja att ta bort ett litet svart lock på baksidan av generatorn(2st spårskruv) innanför detta lock sitter laddningsreläet byt det där nere, utan att ta upp generatorn sedan är det bara att dra fast allt igen Eller, Ta bort fördelar locket 3* (8mm) och den lilla ventilen som sitter med en 7mm skruv i sidan på luft burken. Slandarna till denna ventil kan behövas att byta då dom ofta är ganska torra och spricker. så drar man fram generatorn mot kylaren släpper B+ (13mm)samt D+(10mm) och vrider vinkar och snurrar den lite medans man tar den uppåt det är lite tajt vid oljerören till servot men dessa behöver man inte ta bort! Om man är försiktig så går detta enkelt, det är ingen nackdel om man har tvättat av runt generatorn innan man började för det är alltid otroligt oljigt och skitigt längst nere på en V 12a.... Sedan är det bara att byta eller renovera generatorn och sätta tillbaka! Starta upp bilen och alla fel är borta. Lycka till! //Per Per | |
Paap Reeder |
Hej! ....avslutningsvis kan man trä på ett myggnät på kylluftsintaget till generatorn (på röret på gen) så att man slipper få in smågrus och gamla dubb direkt in på ankarlindningen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.