AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
359

Vilken dimension (fälgar) passar E38?

som rubriken lyder, nån gång måste man ju lära sig så..:) tacksam för svar
Allt från 16" och uppåt typ :)

/Johan
[CUL8ER]
okej, men tex. 8.5 x 18 . Vad står 8.5 för? bredden?
Japp. Alltid bredden först sen höjden. tex då 8,5x18 eller 10x20...

/Johan
[CUL8ER]
okej tackar, känner sig lite dum när man frågar sånt... 'men bredden ska det göra någon skilnad komfortmässigt? passar alla olika breddar till min bil? (många frågor)
Man kan ju inte veta allting :) Och det är ju dummare att inte fråga...

Bredden är inte avgörande för komforten. Har med profilen på däcken. Ju lägre dessto mindre komfort. De flesta bredder passar på din bil. Om du har några planer på tex 8,5x18 så vet jag att de passar perfekt då farsan har såna på sin 740 :) Och han kör med 245/40-18 runt om.

/Johan
[CUL8ER]
aa 8,5x18 det är de som jag är ute efter , :) sista frågan nu oke , 245/40-18 what is that? 18 fattar jag men resten är bara tomma siffror.
245=bredden i mm av däcket
40=%av bredden

Så en uppsättning 245/40-18 är 245mm breda och profilen är 40% av bredden dvs av 245mm..

Förstod du även om jag förklarar som en kratta??

/Johan
[CUL8ER]
nja jag tror att jag förstår, fast det där med 40% tar nog ett tag att förstå. Det är nog inte din förklaring som är dålig utan det beror på mitt trötta huvud hehe. tackar för hjälpen :)
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Gör ett försök att hjälpa till med förklarandet.

Ett däck med dimmensionen 245/40-18

Är 245 mm brett
"tjockleken" på däcket är 40 % av 245 mm = ca 98 mm.
18 står för däckets innerdiameter (och fälgens ytterdiameter) och enheten är tum. (1 tum = ca 2,54 cm)

När man beräknar vad man kan ha för däck dimmension på sin bil måste man först kolla i reg beviset vad det står för orginal dimmension. ex 205/60-15. Sen kan man gå in i den omräknings tabell som finns här på forumet under "gör-det-själv" och där få reda på orginal hjulets omkrets. Därefter är det bara knappa in i tabellerna vad man vill ha för storlek å så ser man om omkretsen stämmer med orginal. Har fått lära mig att man inte ska avvika med mer än 5% i omkrets från orginalet.

Hoppas att det inte blev för krångligt nu.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
okej biffen nu fattar jag, du har även mail :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.