AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.604

vad är det egentligen för mening med att sänka komp? Jesper? Bäckis? nån?

Sida 2 av 3
sc
637
schumi
e30 318is -90
problemet för mig är att jag inte har någonting jag kan lyfta ur motorn med. därför vill jag göra så mycket som möjligt utan att ta ur motorn. men jag kanske skulle försöka ta ur kolvarna underifrån då och oringa toppen.

ant
man får väl inte bort tråget om man inte lyfter motorn?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Låna en traktor eller ett par starka kompisar!! eller fråga nån här på forumet om nån i närheten kan låna ut en motorlyft till dig!!

annars kommer du att få svära både en och 2gånger=)
sc
637
schumi
e30 318is -90
ant... jag har fått för mig att man kan skruva bort tråget underifrån. sedan skruvar man av toppen. när man har gjort detta skall man kunna trycka upp kolvarna upp och ur blocket underifrån. men jag vet inte. det är bara vad jag hört.

Pitebo... hmm.. jag har ju en kompis som väger 135kg och är bodybuilder. han kan ju hjälpa till :)
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

schumi: Om du vill krångla till det extra mycket för dig så ska du absolut försöka dig på att plocka isär motorn på det sätt som du tänkt dig. Det är helt omöjligt att få ur kolvarna underifrån med motorn i bilen, det är omöjligt med motorn ur bilen också, de måste du lyfta uppåt och du måste nästan ha ur vev osv när du ändå plockar isär HELA motorn som du måste för att komma åt kolvarna. Själva lyftandet av motorn är den lätta delen i mekandet, så jag tror att du har fattat det lite fel... Det fixar du med en gungställning om du så vill, m42:or är inte ens tunga... Se nu till at få ur motorn ur bilen. Om du ser till att du har allt som behövs innan du börjar så kan du göra allt på en vecka om du bara vill;)
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
schumi. det går att göra som du har hört,men givetvis är det bättre att ha motorn lös,veven kan sitta kvar men det är inte fel att kolla lagerspel och byta lager
sc
637
schumi
e30 318is -90
johankihl.. ha ha.. jag får väl ge mig :)

får väl ta och lyfta ur motorn då.

den var en kompis till mig som berättade att man kan ta ur kolvarna på det sättet som jag beskrev på golfmotorer. jag tänkte att det lär väl gå lika bra på bmw. men är det nån som vet så är det ju du, för jag misstänker att du snart skruvat isär varenda pryl på din m42 i utbildningssyfte :)
schumi:

Det är förmodligen jobbgare att dra ur kolvarna med motorn på plats än att lyfta ut motorn... (Men jag har aldrig gjort så, så jag vet inte.. :)

Om du ska ladda 0.7-0.8 bar så klarar du dig nog med orginalkompen och senare tändning.
Min uppfattning är att så länge motorn inte spikar så är det inte såå mycket mer belastning på grejerna vid (måttlig) överladdning. Grejen är att OM det börjar spika så blir det *mycket* mer belastning på kolvar, kolvringar, ventiler, packning, vevstakar.

Så det är klart, har du möjlighet så go ahead and o-ringa toppen. Det är nog bara fördelar med det.

Förresten det där med att svarva kolvarna. Det är nog bättre att få någon att fräsa kolvarna istället och bara ta på de ställen som inte är 'squish' yta. Squish är den yta där det är minimalt (ca 1mm) mellan kolven och cylindern. Denna yta har god påverkan på förbränningen och hindrar även spikning.
När man svarvar så tar man ju lika mycket runt hela kolven och då blir squishen lite lidande (eftersom den inte är lika bred runt hela förbränningsutrymmets omkrets.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

ANg svarvning så är det smidigare att svarva kolvarna. Se på bilden på en m42 kolv så förstår du.

hem.passagen.se/kihlicon/kolv/3.JPG
hem.passagen.se/kihlicon/kolv/4.JPG

Det bästa sättet utifrån vad jag har hört är att bättra på doomen i kolven... alltså spara det tunnanste i mitten och svarva bort material utåt och spara kanten som är längst ut...
Är kolven på bilderna en orginalkolv?

Jo det är nog smidigare att svarva en sådan kolv. Men om man har en med helt platt kolvtopp så borde det bli ett bättre resultat om man bara fräser på de ställen som inte är squish area.
Fast det är nog jobbigare att fräsa än att svarva...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ojay: Japp, det är en orginalkolv från en m42. Jag lägger snart ut bilder på hur de svarvade kolvarna ser ut, kommer att vara plana med kanten längst ut kvar.
Låter bra. Jag visste inte att kolvarna hade en grop.
sc
637
schumi
e30 318is -90
johankihl.. kommer bilderna på laddtryck.com eller? nyfiken på att se resultatet
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Japp bilderna kommer på laddtryck.com

Jag har varit och tagit kort på det tomma blocket så man ser lite oljekylning och kort på toppen nu före renovering osv. Får se om jag ska porta den lite också, är osäker på resultatet om jag gör det själv bara;) Får den portad för 1000:- annars hos samma kille som fixar resten!
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Hej

Jag tog ut mina kolvar me motorn i!! Inga problem alls!! gick hur smidigt som hellst!! Jag tycker det e mer jobb att lyta ur motorn när du skall ha bort kolvarna! Betydligt mer tid tar det iallafall!! Har du en domkraft e det inga problem att få bort tråget!!

mvh
sc
637
schumi
e30 318is -90
aha...

//M det var alltså inga problem.

johankihl.. varför funkar det inte någe bra på m42. är den motorn konstruerad på något annat sätt som gör det krånligt eller?

det skulle va så bra ifall det gick att göra på detta sätt med m42 också.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ja, jag har ju inte testat, men du har dubbla tråg på m42 och jag tror att du måste riva bort allt på sidan av motorn för att komma åt alla skruv för att få bort det övre tråget. Dessutom måste du plocka toppen för du kan bara ta kolvarna uppåt, det är omöjligt att ta dem neråt, kanter i blocket som förhindrar det. Jag tyckte att det tog tillräckligt med tid att fundera ut hur allt satt även med motorn ur bilen.

Men om du låter veven sitta kvar och plockar topp samt alla kåpor och dyl på sidan för att komma åt alla skruvar till övre tråget så visst kan du lyfta kolvarna med motorn i bilen, men om du ändå river hela motorn är det väl idé på att renovera den och då åndrar du att du inte tagit ur den. Jag rekommenderar inte att plocka kolvar med motorn i bilen. Som sagt, sätt upp en krok i taket och använd en talja. Finns på biltema för ett par hundra.Det är min rekommendation.
sc
637
schumi
e30 318is -90
johankihl..

jag hittade två sprängskisser på m42 motorn, men jag måste va blind för jag kan bara se ett tråg med en massa skvalpskydd i(eller vad det heter).

var sitter det andra tråget?

här är bilderna
Länk
Länk

gå in och kolla ifall du klarar detta
Länk

jag gör det inte :)
sc
637
schumi
e30 318is -90
eller hmm...

när jag kollar lite noggrannare på den övre sprängskissen så ser man en skarv i tråget. det ser ut som att den delen av tråget som befinner sig längst ner kan sitta påskruvad på den andra.

är det så? är tråget liksom uppdela i "två våningar"?
är det skruvarna till den "övre våningen" som är svåra att komma åt?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Precis, den lilla "burken" som syns längst ner till höger på bild två är nedre tråget, det andra tråget sitter mot blocket. Det är det som jag har för mig att du kommer att få problem att ta bort. Men med tanke på att du ändå måste lyfta toppen när du ska ta ur kolvarna så tycker jag bara att du försvårar för dig själv genom att försöka plocka isär motorn med den på plats i bilen. Du förenklar bara för dig själv genom att ta ur den. Jag förstår inte riktigt var problemet med det ligger, häng upp en stropp i taket och ta ur den. Kvittar vart du är så finns ju nästan möjlighet till ett tak;) Kolla med en kompis om du får låna garaget i en dag!

/Johan

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.