|
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat in ett par begagnade sportstolar, det jag undrar nu är om man måste ta hänsyn till någon "krockkudds-sensor" eller något annat när man skruvar bort dom gamla och dit dom nya? Jag har inte elstolar men har elvärme i dom samt att det är en sedan 318i -00. Är det ett komplicerat projekt - eller grejar man det själv med amatörkunskaper? Dessutom, vad ska dom egentligen kosta (vanligt tyg, inte skinn)? Vore mycket tacksam för lite expertkunskaper innan jag bestämmer mig för köp & kan sitta lite bekvämare! | |
| Du kan alltid börja med att koppla ifrån strömförsörjningen. | |
|
Jo det är ju en bra ide - hörde man skulle koppla ur batteriet innan man börjar montera ur stolarna. Har detta då i så fall att göra med dom eventuella trycksensornerna? Har inte fått snurr på om det verkligen sitter sånna där & om dom i såfall måste hanteras på något specielt sätt. Man vill ju inte få en krockudde i pallet i onödan om man säger så, finns ju dom små,små liven man måste tänka på och vara rädda om också. Stolarna var rätt skitiga oxå - ere svårt att få bort dam,grus,sand,glassplitter mm? Särskilt om det finns blodfläckar (svårt att se, mörkt nästan svart tyg). MHV/Maria |
|
|
Lämna in stolarna för rengöring. Det brukar bli bäst så. Fråga annars bmw vad man behöver göra då man monterar ur stolar. |
|
|
Enligt BMW Group Göteborg räcker det att ha tändningen avslagen, och det bara för att man inte ska få en massa felmeddelanden. Någon risk att utlösa nån krockkudde finns inte enligt dem. Jag hade nog ändå kanske kopplat bort pluskabeln på batteriet bara för att ha både hängslen och livrem... Angående rengöringen så hade jag också lämnat in dem, framförallt om de är nedblodade, det behöver inte bli så dyrt att få dem proffsigt rengjorda. Annars finns det ju mängder av bra fläckborttagningsmedel, köpte nåt på Svenska Hem nyss när vi köpte en soffa där, helt otroligt. Man sprejar på nåt skum och skrapar sen bort skummet och smutsen med en tesked, blir knappt ens en fuktfläck kvar. Finns säkert flera sådana medel, men det gängse rådet är ju att alltid testa på en undanskymd fläck innan man ger sig i kast med de stora ytorna. Vad priset anbelangar kan det variera, jag betalade 2000 för ett par MYCKET fräscha manuella sportstolar i halvmocka eller vad det nu är, tyg där man sitter och mocka eller alcantara på resten. Jag tyckte att det var ett ok pris, både säljaren och jag var nöjda. |
|
| Ska väl tillägga att ett byte klarar vem som helst, fyra skruvar och en elkontakt per stol. | |
|
Är det skroten man letar på ifall man vill byta ut stolarna. Har letat på bildelsbasen och diverse skrot men hittar inte mycket. Någon som har nåt tips? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Man tackar för alla tips!! Detta är ett suveränt forum! Jag har alltså sett stolarna på skroten och dom är ganska skitiga. Men de lovar att "göra ren dom" vad nu det innebär (damsugning kanske!). För att vara riktigt säker så måste man nog som ni säger - lämna in dom för rengöring. Dom ville ha 2 papp per stol och det verkar ju vara ett normalhyfsat pris (i rengjort skick!). Får nog ta mig en funderare till! MVH/Maria |
|
|
Jag tycker att det nästan låter lite högt för ett par tygstolar som du dessutom inte vet i vilket skick de kommer att vara när skroten anser sig ha rengjort dem. Jag hade ringt en bilrekondare och frågat vad de tar för en rengöring av ett par lösa stolar i det skick som de nu befinner sig och därefter lagt ett bud till skrotfirman. En del bilskrotar har en minst sagt underlig prissättning på stolar och inredningsdetaljer m.m. Min far var ute efter ett par Porsche-stolar till en 944 , och hittade ett par nyligen inkomna och hyfsat fräscha på skroten. De begärde 2000 spänn styck, för stolar som inte precis är något mästerverk och som hade ett antal år på nacken. Farsan tvekade, gick hem och funderade på saken, kollade vad det skulle kosta att klä om de stolar han redan hade, och efter några veckor bestämde han sig för att åka tillbaka och lägga ett bud. Då hade samtliga rutor på bilen sålts/krossats så att stolarna i praktiken hade stått utsatta för väder och vind hela tiden, och de såg nu för djävliga ut. Killen på skroten var nu villig att släppa dem för 500 spänn styck, men farsan var inte längre intresserad. Att försöka förklara för killen att det hade varit en bättre affär att släppa dem för ett lägre pris direkt var ingen idé. Så jag tycker att du bör göra klart för skroten att alternativet sannolikt är att ha stolarna stående, om de nu inte blir nerringda av folk som är ute efter stolarna, och att de ju inte blir fräschare med tiden, och att du rengör dem själv om du får ett bra pris. Är det för dyrt hos en rekondfirma kan du ju alltid lägga en helg själv på dem. Farsan klädde för övrigt om sina själv, med mycket bra resultat. Visserligen ett hästjobb, men det är ju alltid extra kul att ha gjort något själv. |
|
|
Ja...Mr Shhh - du har alldeles rätt!!! Det verkar som dom i bland har lite svårt att sätta priser och bara drar till med något (i överkant såklart!) Precis som du säger så fattar jag inte riktigt att dom inte inser att det är bättre att vara schyssta från början, för sen blir ju stolarna osäljbara om rutorna är krossade så snö, regn och skit kommer in. Hade i och försig inte tänkt betala 2 papp per stol, hade dom gett mig schysst pris från början hade jag klippt dom direkt. Synd för dom..och för mig! Får väl kolla vad slutsumman blir och överväga. Annars går det väl fler tåg, så lika glad är jag för det! MVH/Maria |
|
|
2000 per stol? Nya kostar ju 4600/paret vid nybeställning. /Dominik "If You drive behind a fast car You can get exhausted" |
|
|
Dominik..gäller det BMW-orginal sportstolar eller tänkte du på andra märken? När jag kollade i BMW tillbehörskatalogen så uppfattade jag den summan du nämner som en tilläggssumma om du väljer att istället ha sportstolar när du köper bilen NY - inte om du ska köpa helt nya stolar i efterhand?! (Tyckte det lät billigt, men jag fattade fel - eller??) Ett annat problem kan ju vara tyget på stolarna som kanske inte görs längre... Annars låter ju 4600:- för nya fräscha sportstolar helt OK. MVH/Maria |
|
|
Priserna hos BMW på enbart sportstolar ligger på ca 8-15000kr/st beroende på vilken klädsel det är! Priset 4600kr är helt riktigt TILLÄGGET för sportstolar gentemot vanliga sådana... Mvh |
|
|
Rätt, rätt, var kanske oklar på den punkten. 4600 kostar sportstolarna när man köper bilen ny. Vad kostar BMW:s sportstolar som reservdelar då? Någon som har koll? /Dominik "If You drive behind a fast car You can get exhausted" |
|
|
Där ser man, någon hinner alltid före en innan man hunnit skriva klart meningen:) /Dominik "If You drive behind a fast car You can get exhausted" |
|
|
Sportstolarna har inget pris i reservdelskatalogen "prata med din bmw-handlare" står det. Ska man däremot byta ut tyget till skinn bak och fram så går materialet på 20 papp. Då kan man väl förstå att kompletta stolar drar iväg på priset. :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.