AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
890

Vxl låds olja i 535a?

An
27
Andréas
BMW M535 Turbo.
Vad ska det vara för vxl låds olja i en manuell 535a ?
Du skall använda vanlig ATF-olja.

Det är den röda oljan, om du tvekar.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tror inte det ska vara ATF-olja i en manuell växellåda! Kolla i din instruktionsbok, där står det vilken olja du ska använda. Till min 525:a -90 ska det vara en mineralolja av GL-80 typ. I bakaxeln ska det vara en hypoidolja. ATF-olja används oftast till automatväxellådor och till servostyrningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skall vara en ATF-olja, Dexron III även i de manuella lådorna enligt BMW!

Att föredra är en helsyntetisk sådan, den håller mycket längre...

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För att förvirra ytterligare så använder jag Castrol SMX i mina manuella vxl lådor...Fungerat i decennier nu ;)

Märkes växellådsolja SAE80,spec Mil-l-2105 A resp. API GL4(t.ex Castrol SMX) + att även vanlig motorolja på mineraloljebas SAE20/30/40 kan användas(allt enligt min gamla instruktionsbok)...

Nu finns det ett flertal varianter av märkesoljor utöver denna spec. som alltid iom att oljor har utvecklats en hel del sen min bok trycktes..

Olja kan förvirra så sant,så sant...

Mvh Janne.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jahaja, och då lägger jag mig i också:
På min Insoektions 2a för ett par veckor sedan står det på pappret att de hällt i ngt som heter TRUMMAX i min manuella låda.
Vet inte vad det är iaf...

*BAWORAK*
Well, well!

Ni har faktiskt rätt allihopa!

Det beror på modell och år. BMW har olika rekommendationer till olika växellådor, och till 535i -87 skall det vara ATF-olja. Men vissa, precis som per_j82 kräver (föredrar) tex en single grade 80 olja.

Svaret var baserat på kunskap och inte på "Jag tror att..."
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min 86:as M535:a skall ha efter rekommendation från BMW mekaniker API GL4 växellådsolja eller motoroljan som beskrevs....Dvs så går Castrol SMX utomordentligt bra i min M535:a från 86...Kan inte förstå att 87.an enbart går och köra på ATF..Likadana grejor i båda antar jag..eller?

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej!
I min M535:a fick jag litet s k "bottenstocksrassel" vid ca 30´mil.
Bytte till Castrol EP 80 vilket gjorde att det blev minst 75% bättre.
Sedan byggde jag om till automat.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Red Line borde väl vara det bästa eller ? hur mycke rymmer lådan ? 1,7 liter va ?

/Mvh Göran
W
187
W
BMW 316 -89
Om man är osäker så åk in till BMW och kör med "orginal" oljan.

Mvh Martin
dalldall
det som skiljer från olika modeller är säkert olika synkringar,det finns både med och utan beläggning.jag har alltid kört med vanlig motorolja.hade en 528 83 för ett tag sen som någon tönt fyllt med den röda oljan,den var helt kass i synk,hällde på billig motorolja,blev som ny!!!!

Suck!

dalldall - med kunskap som din behövs inga verkstäder eller för all del inte ens några rekommendationer längre.

En rekommenderad olja är just det - REKOMMENDERAD. Sedan finns säkert alla möjliga och omöjliga erfarenheter. En del funkar, andra funkar inte.

Kul att det blev bra för dig med ett oljebyte - men det innebär inte att det är rätt i alla modeller eller typer av låda. Det är för övrigt betydligt mer än synkringarna som skiljer lådorna åt.

Mvh
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det sitter en klisterdekal i området runt pluggen som visar oljesort.
orange-atf
grön-special hd mineral
gul-permanentsmord.vid ev byte mtf
utan dekal-hd mineral sae80,vid kyla 20.30.40
vanlig synt motorolja ska inte användas.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
dalldall
lilla suck!!har du renoverat någon låda nångång?jag har renoverat åtskilliga så jag vet vad jag pratar om.men det är ju kul för dig att du är expert på bmw!?folk skriver ju in här för att få tips av andra bmwägare och ta del av erfarenheter och inget annat!passar inte det kan man ju köra till bmw,du kanske jobbar där?

mvh!!

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
dalldall,expert nej, finns det någon kvar ,jobbar ej på bmw,skruvat bmw23år.Inlägget är fakta från bmw,inga hypoteser.Sen är det ju bra att du vet vad du pratar om har inte tvekat på det heller.Fakta är alltid fakta o i detta fall kommer det från bmw,fast du vet nog bättre.
mvh.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
dalldall, det var nog inte riktat till mig.?
mvh

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
dalldall
nej det var det inte!men det finns säkert nån som känner sig träffad,själv har jag mekat bmw i snart 16 år,både med dom 28st jag själv har haft plus ett antal kundbilar,en sak jag lärt mig är att man inte alltid kan lita på rekommendationer även om man självklart skall kunna det!!ibland måste man gå egna vägar för att lösa problem.det är bara så trist att vissa inte tåler att man vill dela med sig av sina erfarenheter,utan tvunget måste snacka skit om andra!det här är väl en sida där man kan hjälpa och få hjälp?trodde jag ialla fall!

mvh

be
250
benny
535im-86
Hej! mkt info här! jag fick samma info som trucker kommer med av en god vän som jobbar på castrol men jag e lite osäker på de här med klister lappen den kan väl lossna med tiden? jag har ingen lapp hur kan jag isåfall om den nu skulle ha lossnat identifiera lådan? det står bara getrad på den vad jag kan se vore tacksam för svar för att den ska bytas innan den får komma ut o sträcka på sej efter vinterdvalan

Mvh.benny
Tjena dalldall!

Nej självklart skall man dela med sig av sina erfarenheter, och ju mer dom är förankrade i verkligheten desto bättre.

Jag reagerade mer på din attityd än på din kunskap. Du är säkert kunnig på det du gör, men du har en ganska nedlåtande attityd till lite mothugg... "Där förståndet tar slut tar nävarna vid"

Visst har jag mekat en hel del, fast inte så mycket som du verkar har gjort med växellådor. Om du läser vad jag skrev lite noggrannare så märker du nog att vi har i proncip samma budskap. Alltså en rekommendation är inte fel, men inte heller kanske det bästa. Många rekommendationer är ju trots allt lika gamla som bilen. Dessutom var hela inlägget riktat mot de som gjorde inlägg av typen "Tjena! Jag hällde saft i växellådan en gång och det funkade skitbra! Så du kan säkert också göra det"

Så då kanske du bättre förstår hur jag menade?
dalldall
okidoki!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.